My Add

Tuesday 31 December 2013

Fama sasar wujud 1,000 pasar tani 2015

PENDANG, ISNIN, 30 Disember, 2013: Lembaga Pemasaran Persekutuan (Fama) menyasar sebanyak 1,000 pasar tani moden beroperasi di seluruh negara menjelang 2015.

Pengerusinya, Tan Sri Badruddin Amiruldin berkata, sasaran itu mungkin tercapai lebih awal dengan kerjasama majlis daerah kerajaan tempatan menaik taraf pasar malam menjadi pasar tani.

"Sasaran 1,000 pasar tani ini adalah selaras dengan strategi Fama untuk menggalakan lebih ramai orang membeli barang keperluan harian di pasar tani dan agrobazar yang harga barang jualannya dikawal oleh Fama.

"Strategi ini juga bertujuan melahirkan ramai usahawan bagi menghadapi kesan kenaikan harga barang dalam pasaran," katanya kepada pemberita pada kursus pemantapan peserta pasar tani daerah Pendang di sini hari ini.

Beliau berkata, pada masa ini, seramai 22,800 orang menjalankan perniagaan di 589 pasar tani di seluruh negara dengan nilai jualan mencecah hampir RM800 juta.

Badruddin berkata, nilai jualan oleh usahawan Fama termasuk di pusat jualannya dan yang menggunakan motosikal roda tiga serta karavan dijangka mencecah RM1.5 bilion tahun ini.

"Fama mempunyai lebih 2,000 jenis barang dan purata dijual 15 peratus lebih rendah dari harga pasaran. Lebih banyak pusat jualan dan pasar tani dibuka akan lebih ramai rakyat dapat menjimatkan perbelanjaan mereka," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, Koperasi Usahawan Fama yang didaftarkan November lepas bakal dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur pada 17 Februari tahun depan. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment