My Add

Tuesday 31 December 2013

Jawatankuasa khas rangka prosedur hadapi bencana ditubuh

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 Disember, 2013: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebuah jawatankuasa khas telah ditubuh bagi merangka prosedur tindakan kecemasan dalam berhadapan bencana alam.

Perdana Menteri berkata, penubuhan itu sebagai langkah berjaga-jaga untuk menghadadapi bencana alam seperti banjir yang melanda beberapa negeri ketika ini.

Tanpa menyatakan nama jawatankuasa itu, Najib dalam catatan di laman Facebooknya hari ini turut merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir.

Kepada mangsa bencana banjir di Sarawak, beliau mendoakan agar beban yang dihadapi mereka diringankan oleh Allah.

"Saya doakan agar Allah SWT memudahkan dan meringankan beban keluarga yang terlibat dalam bencana banjir di Bintulu, Miri, Sarikei serta kawasan-kawasan lain," katanya.

Keadaan hujan berterusan sejak hampir seminggu menyebabkan empat bahagian di Sarawak dilanda banjir, melibatkan beberapa kawasan di bahagian Miri, Bintulu, Betong dan Sri Aman yang dinaiki air antara 0.5 meter dan satu meter.

Setakat hari ini, dilaporkan 261 mangsa banjir melibatkan 60 keluarga di Miri dan Bintulu telah dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan.

Daripada jumlah itu, 222 orang di Bintulu manakala 34 orang di Niah dan lima di Marudi, masing-masing daerah kecil di Miri. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment