My Add

Monday 30 December 2013

25 maut serangan baharu di Aleppo

 * SEORANG  kanak-kanak diselamatkan daripada runtuhan sebuah bangunan yang berpunca daripada bedilan tentera kerajaan di kawasan perumahan Maysar, Aleppo, Syria, kelmarin. - REUTERS
BEIRUT, AHAD, 29 Disember, 2013: Tentera Syria melancarkan dua serangan udara ke atas sebuah pasar dan hospital di utara bandar Aleppo semalam, mengorbankan sekurang-kurangnya 25 orang termasuk kanak-kanak.

Sepanjang dua minggu lalu, jet pejuang dan helikopter tentera memperhebatkan serangan di kawasan dikuasai penentang kerajaan itu dengan kumpulan aktivis menganggarkan, sebanyak 517 orang telah terbunuh sejak kempen tersebut bermula 15 Disember lalu.

Pemantau Hak Asasi Manusia Syria dalam kenyataannya menjelaskan, mereka yang terbunuh termasuk dua wanita, empat kanak-kanak, seorang remaja dan seorang aktivis media.

"Jumlah itu dijangka terus meningkat kerana beberapa orang lagi yang cedera berada dalam keadaan kritikal,'' kata kumpulan tersebut yang beribu pejabat di Britain.

Seorang aktivis dari Pusat Media Aleppo, Hassoun Abu Faisal berkata, serangan udara itu berlaku kira-kira pukul 10 pagi waktu tempatan di pasar yang penuh sesak di kawasan perumahan Tariq al-Bab.

"Banyak kereta musnah, serpihan dan runtuhan bangunan terdapat di mana-mana.

"Kebanyakan yang cedera kehilangan anggota badan mereka,'' katanya menerusi laman sosial Skype. - AFP/AGENSI/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment