My Add

Tuesday 31 December 2013

Guling Kerajaan: Persatuan teksi, PPIM mahu polis bertegas

Oleh KHAIRULANUAR YAHAYA

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 Diisember, 2013: Himpunan Guling Kerajaan anjuran kumpulan pro-pembangkang yang dijadual berlangsung menjelang ambang Tahun Baharu 2014 pada 31 Disember nanti terus mendapat tentangan keras.

Terbaharu, Gabungan Persatuan dan Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia (Gubungan) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari ini membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi.

Kedua-dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu mendesak agar polis mengambil tindakan keras terhadap kumpulan terbabit yang didakwa mampu menjejaskan keamanan dan ekonomi negara.

Timbalan Presiden Gabungan, Datuk Mohd. Alias Abdul berkata, perhimpunan haram itu dikhuatiri menjejaskan mata pencarian lebih 25,000 pemandu teksi di Lembah Kelang.

"Bantahan dan protes ini adalah kerana himpunan haram akan menyebabkan lalu lintas tersekat dan mengakibatkan huru hara sekaligus menjejaskan perkhidmatan teksi di Kuala Lumpur.

"Himpunan ini akan menyebabkan para pemandu teksi enggan ke tempat terbabit menyebabkan pendapatan pemandu teksi terjejas," tegas Mohd. Alias.

Beliau berkata, himpunan itu yang diadakan serentak dengan kedatangan Tahun Melawat Malaysia 2014 boleh menjejaskan imej negara di mata pelancong asing.

"Tindakan mereka pastinya menjejaskan imej negara. Kita sayangkan negara kita, kita mahukan keamanan dan kita benci tindakan ganas seperti ini," jelas Mohd. Alias.

Sementara itu, Aktivis Pengguna PPIM, Mohd. Mustafa Hamzah berkata, sejarah perhimpunan haram yang dilakukan oleh kumpulan yang sama menunjukkan ia tidak pernah berakhir dengan aman.

"Pelbagai kekecohan berlaku setiap kali perhimpunan haram berlangsung. Peniaga-peniaga kecil terjejas.

"Penganjur perhimpunan haram ini sepatutnya memikirkan hak-hak asasi kumpulan yang terjejas akibat tindakan mereka," tegas Mohd. Mustafa.

Kedua-dua NGO terbabit mengesa agar penganjur menggunakan sistem demokrasi melalui pilihan raya dalam meraih kuasa dan bukannya mengunakan demonstrasi haram untuk mengulingkan kerajaan sedia ada. - UTUSAN ONLINE. 

No comments:

Post a Comment