My Add

Saturday 9 June 2012

Najib dipuji senaraikan FELDA

Pengarah syarikat industri makanan India anggap kejayaan luar biasa

MUMBAI, JUMAAT, 08 Jun, 2012: “Penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) adalah satu kisah kejayaan luar biasa. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak perlu diucapkan tahniah atas ketabahan dan kesungguhan beliau dalam memacunya.

“FELDA melakukannya dalam tempoh 20 hingga 30 tahun berbanding penjajah yang perlu ambil 200 tahun untuk melakukannya,” kata Dorab Mistry, Pengarah Godrej International Ltd, India, iaitu syarikat yang terbabit dalam pengeluaran pelbagai bahan asas makanan dan industri.

Beliau berkata, kisah kejayaan FELDA yang luar biasa bukan saja dari segi pertanian, malah memperkasakan dan memakmurkan kawasan luar.

“Sudah tiba masanya kejayaan ini disenaraikan supaya orang lain boleh mengambil bahagian, terutama penanam sawit,” katanya ketika ditemui pada Seminar dan Pameran Sawit Malaysia-India 2012 di sini, semalam.

Dorab berkata penyenaraian FELDA juga akan meletakkan Malaysia dalam kedudukan untuk memberi respons kepada rejim cukai eksport minyak sawit mentah Indonesia.

Pada masa ini, Indonesia mengenakan duti eksport 19.5 peratus terhadap minyak sawit mentah, manakala duti eksport Malaysia 30 peratus selepas had bebas cukai sebanyak 3.6 juta tan, meletakkan Malaysia pada kedudukan yang kurang kelebihan. 

Dorab berkata harga saham FELDA akan menjadi kukuh ketika pengeluaran minyak sawit mentah merosot selepas pengeluaran yang lebih rendah biasanya menolak harga minyak sawit mentah.

Beliau berkata apabila pengeluaran dikurangkan, saham akan diterima dengan harga yang lebih kukuh apabila disenaraikan. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment