My Add

Friday 8 June 2012

PTPTN amal tolak ansur kutip bayaran balik pinjaman: Pengerusi

TEMERLOH, JUMAAT, 08 Jun, 2012: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mengamalkan sikap berunding dan bertolak ansur di dalam memungut kembali wang pinjaman itu. 

Pengerusinya, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, pihaknya sentiasa membuka pintu untuk rundingan dan menjadualkan semula bayaran kepada peminjam yang menghadapi masalah untuk membayar balik pinjaman.

"Dakwa sesetengah pihak, PTPTN mengkhianati atau menganiayai pelajar (peminjam) tidak benar sama sekali, malah jika mereka bersedia membayar RM50 sebulan pun kita terima.

"Apa yang dikesalkan mereka yang mendapat pinjaman itu terus tidak menghubungi PTPTN setelah tamat pengajian walaupun berpuluh kali dihubungi dan jalan terkakhir kami adalah terpaksa keluarkan surat melalui mahkamah," katanya di sini, semalam. 

Ismail yang juga Ahli Parlimen Kuala Krau turut menggesa graduan yang menghadapi masalah dalam membayar semula pinjaman segera datang berunding dengan PTPTN bagi mengatasi masalah itu. 

Mengulas keputusan PTPTN yang mewajibkan pelajar mempunyai akaun Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) dengan simpanan minimum RM20 bagi mendapatkan pinjaman PTPTN berkuatkuasa 1 Januari lalu, katanya, ia bertujuan menggalakkkan budaya menabung di kalangan ibu bapa bagi pendidikan tinggi anak-anak mereka. 

Dengan skim ini, katanya, ibu bapa boleh merancang dana pembiayaan pendidikan anak-anak untuk melanjutkan pengajian di institut pengajian tinggi. 
Ismail berkata, skim yang dijamin kerajaan itu turut memberi pelbagai keistimewaan merangkumi pelepasan cukai ke atas simpanan bersih tahun semasa sebanyak RM3,000. 

Katanya, dari Januari hingga 31 Mac lalu, sebanyak 1.2 juta akaun SSPN dibuka oleh pendeposit membabitkan simpanan RM605.43 juta. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment