My Add

Friday 30 March 2012

LHDN kembalikan borang pembayar cukai tidak lengkap

CYBERJAYA, KHAMIS, 29 Mac, 2012: Mulai tahun ini, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan memulangkan semua Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) pembayar cukai yang tidak lengkap.

Langkah ini diambil memandangkan kelonggaran yang diberikan selama ini kepada pembayar cukai yang menghantar BNCP tidak lengkap diambil mudah oleh sebilangan daripada mereka.

LHDN dalam satu kenyataannya hari ini berkata, selepas Sistem Taksir Sendiri (STS) diperkenalkan sejak 11 tahun (syarikat) dan tujuh tahun (individu), masih banyak borang tidak lengkap diterima.

"Bagi tahun 2011, LHDN telah menerima 268,709 BNCP tidak lengkap. Angka ini walaupun susut berbanding tahun 2010 iaitu sebanyak 317,991, namun ia masih dianggap tinggi dan perlu diatasi segera," kata kenyataan itu.

Kenyataan itu menjelaskan, pembayar cukai hendaklah mengembalikan semula BNCP yang telah lengkap ke Jabatan Pemprosesan Maklumat, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia di Pandan Indah, Kuala Lumpur sebelum 30 April 2012 bagi Borang BE dan 30 Jun 2012 bagi Borang B . - UTUSAN

No comments:

Post a Comment