My Add

Saturday 31 March 2012

Melayu perlu dalami sejarah bangsa sendiri – Kay Kim

PUTRAJAYA, JUMAAT, 30 Mac, 2012: Masyarakat Melayu yang berjaya serta menikmati kemewahan hidup diingatkan supaya mendalami sejarah bangsa itu sendiri bagi memastikan masa depan kaum tersebut terus maju ke hadapan tanpa mengira bidang apa sekalipun.

Tokoh sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim berkata, masih ramai masyarakat Melayu di negara ini tidak mengetahui fakta sejarah sebenar bangsa mereka sendiri walaupun telah berjaya dalam kehidupan masing-masing.

Menurutnya, mendalami sejarah amat penting kerana melaluinya seseorang individu itu akan dapat mengetahui asal-usulnya selain mampu membetulkan sesuatu perkara jika ia disalah tafsir oleh mana-mana pihak.

“Bangsa Melayu sekarang perlu tahu sejarah kaum mereka, melalui sejarah, sesuatu fakta yang disalah tafsir akan dapat dibetulkan. Jika dilihat masyarakat zaman dahulu, taraf pendidikan mereka amat rendah kerana kekangan ekonomi dan halangan oleh pihak British, namun dengan mengingati sejarah, mereka dapat mencapai kejayaan," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment