My Add

Thursday 29 March 2012

Negara ambil masa untuk maju jika rakyat tiada nilai murni

BANGI, KHAMIS, 29 Mac, 2012: Negara akan mengambil masa yang panjang untuk mencapai status negara maju jika rakyat tidak berpegang kepada nilai-nilai murni, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. 

Katanya, beliau yakin negara akan dapat mencapai matlamat yang diinginkan termasuk Wawasan 2020 jika rakyat mempunyai sikap amanah, bekerja dengan baik dan sedar akan tanggungjawab mereka kepada negara.

"Jika kita berbuat demikian, hari ini kita sudah menjadi negara maju tetapi kita dapati sebahagian daripada rakyat Malaysia tidak belajar menguasai ilmu.
"Apabila bekerja, bekerja mengikut pendapatan yang diterima sahaja, tidak mengikut kepuasan hati, yang kadangkala tidak ada di Malaysia. 

"Sebaliknya, jika kita seperti orang Jepun yang berusaha untuk memulihkan negara yang hancur kerana perang, bekerja dengan cukup baik, dalam jangka masa pendek sahaja mereka dapat memulihkan negara mereka sepenuhnya sehingga menjadi negara kedua termaju di dunia," katanya. 

Dr Mahathir berkata demikian pada sesi soal jawab bersama pelajar Permata Pintar, sempena program Bual Bicara bersama beliau di Kompleks Permata Pintar Negara Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), di sini hari ini. 

Turut hadir isteri beliau Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Naib Canselor UKM, Prof Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment