My Add

Wednesday 13 June 2012

Kanak-kanak lelaki dipercayai didera bapa tiri

KUALA TERENGGANU, RABU, 13 Jun, 2012: Seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun cedera di bahagian punggung dan jari dipercayai didera oleh bapa tirinya. 

Penderaan itu dipercayai dilakukan antara 4 hingga 9 Jun ketika kanak-kanak itu berada di rumah ibunya Kampung Gong Machang, Besut pada cuti persekolahan lalu.

Namun insiden itu hanya disedari bapa kanak-kanak itu pada Isnin lalu kira-kira 12.30 tengah hari selepas anaknya itu mengadu sakit di bahagian punggung selepas beberapa hari mengambil anak tunggalnya itu dari rumah bekas isterinya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K Manoharan, berkata selepas diperiksa bapa kanak-kanak itu yang bekerja sebagai pemandu jentolak itu melihat ada kesan melecur terkena objek panas pada punggung sebelah kiri anaknya dan selepas didesak, kanak-kanak itu memberitahu bapa tirinya mencucuhnya menggunakan objek panas. 

"Ketika kejadian mangsa berada di rumah ibunya, bagaimanapun bapanya mengambil anaknya itu pada Sabtu lalu kira-kira jam 7.30 malam dan menghantar anaknya ke rumah neneknya di Kampung Raja, Besut kerana mempuyai urusan di Selangor. 

"Selepas pulang anaknya mengadu sakit. Selepas diperiksa bapanya yang berusia 29 tahun itu mendapati kesan luka dan terus membuat laporan di Balai Polis Besut pada hari yang sama," katanya kepada pemberita di sini hari ini. 

Manoharan berkata, mangsa kini dirawat di Hospital Besut untuk rawatan luka sepanjang kira-kira satu sentimeter di bahagian punggung itu. 
Katanya, susulan laporan itu, polis menahan suspek yang berusia 40 tahun di kediamannya kira-kira 2 pagi semalam. 

"Hasil siasatan lanjut mendapati suspek mempuyai beberapa rekod lampau berkaitan dadah dan hasil ujian saringan air kencing mendapati suspek yang berasal dari Bandar Permaisuri, Besut ini positif dadah jenis metamphetamine." 

Suspek yang juga penternak ikan sangkar kini direman selama empat hari bermula semalam dan kes disiasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment