My Add

Friday 31 January 2014

100 kenderaan musnah terbakar

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
 
 * ANGGOTA bomba memadamkan kebakaran beberapa buah kereta di sebuah stor bengkel kenderaan di Parit Bakar, Muar, Johor, semalam.
MUAR, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Sebanyak 100 daripada 150 buah kenderaan di stor penyimpanan sebuah bengkel di Parit Bakar di sini, musnah terbakar, mengakibatkan kerugian lebih RM2.2 juta.

Dalam kejadian pukul 9.45 pagi itu, kira-kira 70 buah kereta termasuk kereta mewah, 10 buah lori dan treler serta selebihnya van dan kenderaan pelbagai guna (MPV) gagal diselamatkan.

Stor yang bersebelahan bengkel utama dan terletak kurang satu kilometer dari pekan Parit Bakar merupakan tempat menyimpan kenderaan terlibat kemalangan yang hendak dibaik pulih pelanggan.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, kebakaran dipercayai berpunca daripada kegiatan membakar kertas upacara keagamaan oleh penduduk berdekatan sempena sambutan Tahun Baharu Cina sebelum merebak ke rumput kering di luar stor berkenaan.

Katanya, disebabkan keadaan panas dan berangin, api menyambar bahagian stor tersebut.

"Siasatan polis mendapati tiada sebarang unsur khianat dalam kejadian itu dan meminta semua pihak tidak membuat spekulasi," tegasnya ketika dihubungi di sini.

Pekerja kilang terbabit, Mohd. Munir Sain, 20-an, berkata, dia terdengar bunyi beberapa letupan sebelum melihat beberapa kereta sudah terbakar lalu mengejutkan tujuh lagi rakannya yang sedang tidur.

"Kami berusaha memadamkan api tetapi kebakaran merebak cepat ditambah kedudukan kenderaan terlalu rapat. Semasa kejadian, kami sedang tidur manakala pekerja kaum Cina sudah pulang ke kampung untuk sambutan perayaan.

"Banyak kenderaan meletup kerana dalam kereta terdapat tong yang diisikan dengan petrol," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Sementara itu, Pegawai Operasi Kanan 1, Balai Bomba dan Penyelamat daerah, Ismail Mahmud berkata, seramai 16 anggota dari daerah ini dan Bukit Gambir berserta tiga jentera dikejarkan ke tempat kejadian sejurus menerima laporan pukul 10 pagi.

"Kami mengalami masalah ketiadaan air kerana paip utama di Jalan Salleh, dilaporkan pecah kira-kira pukul 7 pagi ini. Kami menggunakan tangki air yang dibawa jentera bomba sebelum mengepam air parit untuk memadam kebakaran," katanya.

Menurut beliau, kebakaran cepat merebak kerana terdapat semak samun kering kerana baru diracun selain berlaku tumpahan minyak kenderaan di kawasan tersebut.

Katanya, pihaknya berjaya memindahkan kira-kira 50 kenderaan yang terselamat dengan menggunakan sebuah jentera angkut susun dan kebakaran dapat dikawal setengah jam kemudian apabila punca air pulih semula. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment