My Add

Thursday 30 January 2014

PKR cemari tahaluf siyasi, undang pengkhianatan

KUALA LUMPUR, RABU, 29 Januari, 2014: Pas menempelak Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai mencemari tahaluf siyasi atau pakatan politik dalam kalangan pembangkang apabila bertindak merancang di sebalik tabir untuk mengadakan pilihan raya kecil di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Perak, Norazli Musa berkata, pengumuman PKR yang mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mempertahankan DUN Kajang dibuat tanpa perbincangan dan kesepakatan antara Pas dan DAP.

Katanya, perkara itu boleh mengundang pengkhianatan seperti perjanjian Yahudi bersama Nabi Muhammmad SAW yang bermula dengan 'perancangan belakang tabir'.

"Sebagai contoh peperangan Bani Nadhir apabila kaum Yahudi melakukan perancangan belakang tabir untuk mengkhianati perjanjian atau kesepakatan dengan Islam.

"Mereka turut berkomplot untuk membunuh Rasulullah SAW., malah Yahudi Bani Nadhir itu sekali lagi melakukan perancangan sedemikian apabila bersepakat dengan musyrikin Makkah dalam Peperangan Ahzab, sedangkan dalam perjanjian bersama Islam telah melarang untuk bekerjasama dengan musuh kepada rakyat Madinah," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kenyataan keras Norazli adalah senada dengan kata dua Jabatan Pilihan Dewan Pemuda Pas Pusat yang mahu memboikot pilihan raya kecil DUN Kajang jika Chin Cheh gagal memberikan alasan munasabah berhubung peletakan jawatannya.

Sementara itu, Norazli berkata, antara tujuan kesepakatan atau tahaluf yang diputuskan adalah untuk menolak kezaliman dan bukannya dibuat tanpa tujuan seperti yang dilakukan Chin Ceh yang meletak jawatan walaupun tiada keuzuran sehingga pilihan raya kecil terpaksa dibuat.

Sedangkan sebelum ini katanya, setiap kali diadakan pilihan raya, semua jentera parti pembangkang akan mengerahkan ahli untuk mengalahkan Barisan Nasional (BN).

"Malah, kemenangan bekas ADUN Kajang, Lee Chin Ceh dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) juga hasil kesepakatan bersama dan tolong-menolong antara Pas, DAP dan PKR.

"Tetapi perancangan PKR dilakukan tanpa perbincangan bersama PAS, menyebabkan tiada kesepakatan bersama," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment