My Add

Thursday 30 January 2014

Kempen turun harga 70 peratus

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA

* NAJIB Tun Razak meninjau harga barang keperluan harian di pasar raya Econsave Balakong dekat Cheras, semalam. - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI
KUALA LUMPUR, RABU, 29 Januari, 2014: Kerajaan melancarkan kempen penurunan harga barang antara 15 hingga 70 peratus secara serentak di seluruh negara sebagai bukti komitmen dalam menangani masalah kos sara hidup yang kini membelenggu rakyat.

Penurunan harga itu melibatkan sehingga 4,000 jenis produk keperluan harian terutama makanan segar, makanan sejuk beku, makanan kering, makanan dalam tin, produk bayi dan kanak-kanak, minuman serta produk bukan makanan.

Kempen enam bulan itu dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan melibatkan penyertaan 10 pasar raya iaitu, Econsave, AEON, Mydin, NSK, 99 Speedmart, AEON BIG, Segi Fresh Mart, Giant, KK Mart dan Tesco.

Dalam ucapan perasmiannya, Najib berkata, kempen itu sebahagian pendekatan kerajaan bagi menangani masalah peningkatan kos sara hidup walaupun dalam sesetengah isu, kenaikan harga barang berada di luar kawalan pihak berkuasa.

"Kempen ini turut membabitkan lebih 741 cawangan pasar raya yang terlibat dan sudah tentu dengan pengurangan sehingga 70 peratus harga barang akan memberi lebih banyak pilihan kepada pengguna.

"Bagi pihak kerajaan, kita mengambil tanggungjawab ini untuk membantu rakyat menangani masalah kos sara hidup dan saya juga mengucapkan terima kasih kepada peniaga yang terlibat dalam kempen ini," katanya di sini hari ini.

Turut hadir, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek serta timbalannya, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah.

Terdahulu, Najib meluangkan masa kira-kira sejam meninjau harga barang keperluan harian di Econsave Balakong serta AEON Cheras Selatan.

Dalam perkembangan yang sama, beliau berkata, kerajaan menggunakan empat pendekatan dalam menangani masalah kos sara hidup dengan salah satu daripadanya ialah menjalinkan kerjasama dengan pihak peniaga untuk menurunkan harga.

Selain itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan juga memperbanyakkan program bersifat kemahiran tambahan kepada rakyat agar mereka mampu menikmati pendapatan lebih tinggi serta turut memperkenalkan penetapan gaji minimum.

Kerajaan juga, katanya, mengambil pendekatan mempelbagaikan bantuan kepada rakyat dan mengarahkan tindakan penguatkuasaan terhadap peniaga yang tidak bertanggungjawab. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment