My Add

Thursday 30 January 2014

IAEA lawat lombong uranium Gachin di Iran

TEHERAN, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Pemeriksa Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), hari ini melawat lombong uranium Gachin di Iran, lawatan pertama ke lombong itu dalam tempoh beberapa tahun, kata seorang pegawai Iran.

"Tiga orang pemeriksa IAEA itu telah melakukan lawatan ke lombong Gachin," kata Behrouz Kamalvandi, jurucakap Pertubuhan Tenaga Atom Iran, seperti dipetik agensi berita Mehr.

Lawatan pakar-pakar ke lombong di selatan Iran itu adalah sebahagian daripada rangka perjanjian yang dicapai antara Teheran dan pasukan pemerhati nuklear Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada November lalu.

Di bawah fasa pertama perjanjian itu, pakar-pakar PBB sebelum ini telah melawat loji air berat di reaktor Arak pada 8 Disember lalu, ketika kesemua objektif teknikal IAEA dipenuhi, kata agensi itu, yang berpangkalan di Vienna.

Reaktor Arak yang masih dalam pembinaan merupakan satu sumber utama yang menjadi perhatian kuasa-kuasa Barat, bimbang pengeluaran plutonium di situ akan digunakan oleh Iran untuk membuat bom atom.

Kali terakhir pakar-pakar IAEA melawat lombong itu ialah pada 2005.

Di bawah perjanjian itu, Iran dikehendaki memaklumkan kepada IAEA tiga bulan sebelum ia memindahkan bahan radiaktif ke dalam kemudahan nuklearnya.

Kamalvandi berkata, pada minggu lalu keadaan 'tidak jelas' dalam rundingan antara Iran dan IAEA berhubung pelaksanaan fasa kedua perjanjian itu, yang akan bermula pada 8 Februari ini.

Iran juga mencapai perjanjian dengan kumpulan negara P5 1, terdiri daripada negara-negara anggota tetap Majlis Keselamatan Britain, China, Perancis, Rusia dan Amerika Syarikat campur Jerman, pada November lalu -- berhubung program nuklearnya, yang didakwa Barat untuk tujuan ketenteraan, dan dinafikan oleh Teheran. - AFP/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment