My Add

Friday 31 January 2014

Anwar licik alih tumpuan rakyat

Oleh AQILAH MIOR KAMARULBAID
 
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat sebagai seorang pemimpin licik yang sanggup melakukan apa sahaja bagi mengalih tumpuan rakyat daripada masalah dalaman yang semakin meruncing dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menurut penganalisis politik, Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan, Anwar akan melakukan apa sahaja bagi mengalih tumpuan rakyat, termasuk menawarkan dirinya untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang walaupun Pilihan Raya Umum Ke-13 baru diadakan tidak sampai setahun.

Beliau berkata, tindakan terbaharu Anwar ini sebenarnya semata-mata ingin mengalih tumpuan rakyat berikutan perbalahan antara Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali serta isu tuntutan fasakh anaknya, Nurul Izzah.

Katanya lagi, tindakan Anwar menawarkan diri untuk bertanding itu jelas merupakan satu helah politik dan pengkhianatan besar kerana mandat yang diberikan oleh pengundi DUN Kajang begitu mudah ditukar ganti.

"Berdasarkan latar belakangnya sebelum ini, tidak mustahil Anwar akan menggunakan pendekatan populis seperti ini bagi memastikan agenda untuk memegang jawatan tertinggi dalam negara tercapai.

"Dia berani bertindak sedemikian walaupun perlu berbohong kerana menyedari penyokongnya telah dididik untuk menerima dan menganggap pembohongan itu sesuatu yang benar," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas kenyataan bekas Setiausaha Sulit Anwar, Muhammad Rahimi Osman yang mendakwa tindakan Anwar bertanding di DUN Kajang merupakan langkah politik untuk memberi tekanan kepada pihak berkuasa dalam rayuan kes liwat beliau.

Dalam pada itu Zainal Abidin berpendapat, tindakan Anwar itu sengaja dirancang bagi mewujudkan konflik dalam kalangan rakyat terhadap Sultan Selangor.

"Ini kerana beliau perlu mendapat perkenan Sultan, dan jika Sultan mengambil laluan kiri, pastinya Anwar akan mengajak orang ramai turun menentang Sultan," katanya.

Sementara itu Pensyarah Kanan di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Dr. Jeniri Amir berkata, tindakan PKR mencadangkan Anwar untuk bertanding kerusi DUN berkenaan seolah-olah mempersia-siakan mandat yang diberikan oleh rakyat sekali gus memperlekehkan sistem demokrasi negara.

Menurutnya, walaupun terdapat dalam kalangan parti komponen pembangkang yang membantah tindakan Anwar, perkara itu tidak akan dipedulikan oleh PKR demi mempertahankan kuasa parti itu.

"PKR kini dalam keadaan terdesak. Atas sebab itu mereka tidak berbincang dengan parti pakatan lain kerana jika mereka berbincang terlebih dulu, pasti hasrat Anwar untuk bertanding ini akan dibantah," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment