My Add

Friday 31 January 2014

Sistem ekonomi Islam alternatif yang ideal - Ku Li

 * TENGKU Razaleigh Hamzah (tengah) dan Ibrahim Ali dalam Persidangan Pemimpin-pemimpin Kerajaan anjuran Institut Kepemimpinan dan Keusahawanan Madinah (MILE) di Bandar Ilmu Ekonomi Madinah, semalam. Turut sama Gabenor Madinah, Putera Faisal Salman.
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Sistem ekonomi Islam adalah alternatif yang ideal kepada sistem ekonomi kapitalis dan sosialis yang diamalkan di kebanyakan negara di dunia.

Bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, sistem itu beroperasi berlandaskan prinsip perkongsian keuntungan serta risiko antara pemberi pinjaman dan peminjam.

Menurut beliau, aspek-aspek seperti pengumpulan dan pengagihan kekayaan turut diperincikan dalam sistem ekonomi Islam dengan berdasarkan prinsip-prinsip syariah.

"Sistem ekonomi Islam bersifat seimbang dan segala aspek yang terkandung dalam sistem itu diletakkan pada tempat yang sepatutnya.

"Kesemuanya adalah untuk kemaslahatan ummah melalui prinsip setiap orang bertanggungjawab dan jujur dalam memenuhi keperluan jasmani serta rohani," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Persidangan Pemimpin-pemimpin Kerajaan anjuran Institut Kepemimpinan dan Keusahawanan Madinah (MILE) di Bandar Ilmu Ekonomi Madinah, Arab Saudi hari ini.

Yang turut hadir wakil ASEAN di MILE, Datuk Ibrahim Ali.

Sementara itu, Tengku Razaleigh memberitahu, kewujudan Bandar Ilmu Ekonomi Madinah akan memberi lonjakan besar dalam usaha mengembalikan zaman kegemilangan Islam.

Beliau menambah, bagi mencapai matlamat tersebut, generasi baharu cendekiawan dan saintis Islam boleh dihimpunkan di Bandar Ilmu Ekonomi Madinah.

"Kita memerlukan cendekiawan dan pemikir yang lebih berwibawa daripada yang dihasilkan Universiti Oxford, Universiti Cambridge serta universiti ternama yang lain.

"Para cendekiawan serta pemikir Islam itu seharusnya berpengetahuan dalam aspek fizikal dan spiritual," ujarnya.

Tengku Razaleigh juga yakin inisiatif Bandar Ilmu Ekonomi Madinah akan memperbaharui harapan umat Islam di seluruh dunia untuk kembali cemerlang sebagai ummah yang komited dalam usaha mencari ilmu pengetahuan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment