My Add

Friday 31 January 2014

4 anak dijaga keluarga Islam

Oleh SUFIAN HADI MOHD. SOJAK

 * SHEIKH Nafiq Alfirdaous (tengah) bersama Pengerusi Sukaguam, Datuk Khairul Anwar Rahmat (dua dari kanan) berbual dengan empat anak pasangan rakyat Malaysia, Azizul Raheem Awalluddin dan Shalwati Nurshal sebelum kanak-kanak itu diserahkan kepada keluarga angkat baharu beragama Islam di Rumah Pematuhan Syariah di Stockholm, Sweden, semalam. Bagaimanapun, identiti keluarga angkat baharu itu tidak didedahkan kepada media. - Gambar ihsan sukaguam.
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Kebimbangan terhadap nasib dan akidah empat anak pasangan Malaysia di Sweden yang dijaga oleh keluarga angkat bukan Islam sejak bulan lalu selepas ibu bapa mereka ditahan oleh pihak berkuasa negara itu, berakhir apabila mereka diserahkan kepada keluarga Islam hari ini.

Keempat-empat anak kepada pasangan Azizul Raheem Awalludin dan Shalwati Nurshal berusia tujuh hingga 14 tahun itu diserahkan kepada keluarga Islam berketurunan Melayu di negara tersebut, kira-kira pukul 3.30 petang ini (10.30 malam tadi waktu Malaysia).

Penyerahan hak penjagaan mereka kepada keluarga angkat baharu beragama Islam itu berlangsung di sebuah rumah pematuhan syariah (syariah compliance home) di Stockholm yang tidak didedahkan kepada media.

Bagaimanapun, hasrat pasangan itu dibebaskan dan kembali bersama anak-anak mereka tidak kesampaian apabila Mahkamah Daerah Solna melanjutkan tempoh tahanan reman terhadap Azizul Raheem selama 11 hari manakala nasib Shalwati ditentukan esok (Jumaat).

Selama 44 hari ini, iaitu sejak penahanan pasangan tersebut pada 18 Disember lalu kerana didakwa memukul anak yang enggan bersolat, keempat-empat anak mereka diletakkan di bawah jagaan keluarga angkat bukan Islam oleh pihak berkuasa Sweden.

Proses memindahkan hak penjagaan mereka kepada keluarga angkat Islam itu dilakukan hasil usaha diplomasi kerajaan Malaysia menerusi Wisma Putra dengan pihak berkuasa Sweden.

Majlis penyerahan anak-anak Azizul Raheem dan Shalwati itu turut disaksikan oleh Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin yang mengetuai misi rundingan memindahkan hak penjagaan kanak-kanak tersebut kepada keluarga angkat baharu beragama Islam.

Sebelum majlis tersebut, Hamzah turut melawat Azizul Raheem dan Shalwati di pusat tahanan mereka. Ketika itu, pasangan tersebut menyatakan persetujuan untuk menyerahkan keempat-empat anak mereka kepada keluarga angkat baharu tersebut.

Ketika di bawah penjagaan keluarga angkat sebelum ini, keempat-empat kanak-kanak itu dikatakan tidak gembira dan kurang selesa, sehinggakan anak sulung pasangan tersebut, Aisyah, 14, merayu supaya mereka dijaga oleh keluarga Islam.

Misi menyelamatkan empat kanak-kanak tersebut turut digerakkan oleh Biro Aduan Komuniti Pergerakan Pemuda UMNO bersama sebuah pertubuhan bukan kerajaan, Sukarelawan Peguam Untuk Semua (Sukaguam) yang berlepas ke Sweden pada 24 Januari lalu.

Pengerusi Biro Pengaduan Masyarakat Pergerakan Pemuda UMNO, Sheikh Nafiq Alfirdaous berkata, pertemuan tiga penjuru di Kedutaan Besar Malaysia di Sweden sebelum ini ternyata membuahkan hasil.

Menurut beliau, empat anak pasangan itu diserahkan kepada keluarga Islam yang dipilih mengikut kriteria tertentu.

"Kriteria ini tertakluk kepada undang-undang dan syarat-syarat daripada Jabatan Sosial Masyarakat sendiri. Pemilihan dibuat secara konsensus antara pihak berkuasa Sweden, ibu bapa kanak-kanak dan kerajaan Malaysia menerusi Wisma Putra. Bagaimanapun, maklumat keluarga baharu itu dirahsiakan.

"Kegembiraan kanak-kanak ini jelas dapat dilihat dan kejayaan ini satu usaha kerajaan Malaysia menerusi Wisma Putra yang terbukti tidak pernah meminggirkan kebajikan rakyat Malaysia di luar negara," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di Stockholm, malam ini.

Azizul Raheem merupakan pegawai Tourism Malaysia di Sweden dan isterinya, Shalwati, seorang guru yang mengambil cuti tanpa gaji.

Berikutan penahanan mereka, empat anak pasangan itu dipisahkan daripada ibu bapa mereka dan pihak berkuasa Sweden melantik satu keluarga bukan Islam untuk menjaga empat beradik terbabit.

Sementara itu Pengerusi Sukaguam, Datuk Khairul Anwar Rahmat ketika dihubungi berkata, susulan penahanan pasangan terbabit, barisan peguam mereka akan tetap mempertahankan hujah bagi pembelaan suami isteri itu.

Menurut beliau, terdapat perbezaan jelas antara dakwaan penderaan kanak-kanak dengan kaedah mendidik akhlak anak bagi seorang Muslim.

"Kita yakin bahawa mahkamah Sweden akan mempertimbangkan elemen perbezaan agama dan budaya sebagai alasan kukuh untuk membebaskan pasangan ini.

"Kita percaya kes ini merupakan satu jihad besar untuk membuka mata masyarakat dunia supaya dapat mengiktiraf perbezaan agama dan budaya," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment