My Add

Thursday 30 January 2014

Polis guna kereta berkuasa tinggi kejar raja dadah

KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Januari, 2015: Bagi membanteras aktiviti 'raja dadah' atau 'kingpin dadah', Pasukan Khas Taktikal dan Perisikan Narkotik Polis Diraja Malaysia (STING) akan menggunakan kereta berkuasa tinggi untuk mengejar mereka dalam operasi yang dijalankan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, pembelian kenderaan seumpama itu dibuat menerusi peruntukan Kementerian Dalam Negeri berjumlah RM5 juta.

Sebanyak RM4 juta lagi diperuntukkan bagi membeli pakaian seragam khas dan peralatan kelengkapan penguat kuasa narkotik.

"Raja dadah melarikan diri daripada polis menggunakan kereta mewah dan laju seperti Mercedes Benz. Mana kita mampu kejar mereka dengan kereta Proton Waja polis. Jadi pasukan ini akan dijadikan unit khas untuk menangkap mereka," katanya.

Beliau berkata, selain kereta jenis BMW, terdapat juga kenderaan lain yang dibeli untuk digunakan bagi penyamaran dan perisikan.

Mengenai penubuhan Sting, Noor Rashid berkata, ia ditubuhkan atas saranan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang mahu Malaysia bebas daripada dadah menjelang 2015, seperti yang dipersetujui dalam kalangan negara ASEAN.

Ahmad Zahid hari ini melancarkan STING di Pusat Latihan Polis di sini. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment