My Add

Friday 31 January 2014

Cabul: Doktor diarah berkelakuan baik

SHAH ALAM, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Seorang doktor berusia 56 tahun diperintah berkelakuan baik selama tiga tahun oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini setelah didapati bersalah mencabul kehormatan pesakitnya, empat tahun lalu.

Majistret Nor Kamilah Aziz turut memerintahkan Wan Azman Wan Adnan membayar wang cagaran sebanyak RM2,500 dengan dua penjamin.

Beliau memutuskan demikian setelah berpuas hati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah terhadap tertuduh di akhir kes pembelaan.

Namun beliau turut mengambil kira masalah kesihatan tertuduh yang mengalami penyakit diabetis kronik dan gangguan mental serta faktor usia tertuduh.

Wan Azman didapati bersalah mencabul seorang pelajar perempuan sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) berusia 26 tahun di sebuah klinik, Pusat Komersial Seksyen 7 di sini kira-kira pukul 1.30 tengah hari, 17 Julai 2010.

Pertuduhan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau kedua-duanya.

Terdahulu peguam, Dir Kheizwan Kamaruddin yang mewakili Wan Azman memohon hukuman yang ringan terhadap tertuduh dengan mengambil kira usia anak guamnya di samping masalah kesihatan yang dialami.

"Anak guam saya menghidap penyakit kencing manis yang kronik di samping pernah menghadapi gangguan mental sehingga menyebabkan perceraian dengan isteri pertamanya," ujar beliau.

Katanya, anak guamnya yang kini seorang pensyarah perubatan di sebuah kolej swasta merupakan penanggung tunggal keluarganya iaitu isteri dan tiga anak berusia antara enam dan 11 tahun melalui perkahwinan sekarang.

Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya, Noor Husnita Mohd. Radzi memohon hukuman setimpal terhadap tertuduh dengan mengambil kira kepentingan awam kerana tertuduh seorang doktor yang melakukan perbuatan salah terhadap pesakit yang mahu mendapatkan rawatan.

Sebanyak tujuh saksi pendakwaan dan tiga saksi pembelaan tampil memberi keterangan sepanjang perbicaraan itu.

Dalam pada itu, sebaik sahaja selesai prosiding, Noor Husnita memberitahu pemberita, pihak pendakwaan akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan tersebut. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment