My Add

Friday 31 January 2014

Pengawal cuba rompak eksekutif AirAsia dipenjara tiga tahun

 * MOHAMAD Faiz Amirol Mohamad yang dihukum penjara tiga tahun diiringi oleh anggota polis keluar dari Mahkamah Sesyen Ampang, Selangor, semalam.
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Januari, 2014: Seorang pengawal keselamatan dihukum penjara tiga tahun oleh Mahkamah Sesyen Ampang dekat sini hari ini atas tuduhan cuba merompak eksekutif syarikat penerbangan AirAsia, yang maut akibat dilanggar secara tidak sengaja oleh sebuah kereta ketika pemandunya cuba membantu mangsa, tahun lalu.

Hakim Manira Mohd. Nor menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohamad Faiz Amirol Mohamad, 23, selepas tertuduh menukar pengakuan kepada bersalah terhadap tuduhan pindaan itu.

Mahkamah turut membenarkan permohonan pihak pendakwaan agar kes terhadap seorang lagi tertuduh, Azizee Ishak, 26, yang bekerja sebagai pemandu bas sekolah, dipindahkan ke Mahkamah Majistret setelah lelaki itu mengekalkan pengakuan tidak bersalah atas pertuduhan yang sama.

Mengikut pertuduhan, mereka berdua didakwa bersama-sama cuba merompak Shahrinawati Abu Bakar, 30, di hadapan Kondominium Palm Villa City Garden, Taman Nirwana, Ampang dekat sini kira-kira pukul 2.45 pagi, 29 Ogos tahun lalu.

Pendakwaan terhadap Mohamad Faiz dan Azizee yang diwakili Dony Abdullah dikemukakan mengikut Seksyen 393 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 akta sama, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda.

Timbalan Pendakwa Raya, Norazlin Mohamad Yusoff yang mengendalikan pendakwaan memohon agar mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal terhadap tertuduh dengan mengambil kira kekerapan berlakunya jenayah tersebut kebelakangan ini dan sebagai pengajaran kepada masyarakat.

Peguam Abdul Hoqq Abd. Razak yang mewakili Mohamad Faiz pula memohon agar hukuman penjara terhadap anak guamnya diringankan kerana tertuduh telah mengaku bersalah dan tindakan itu menjimatkan masa mahkamah.

"Selain itu, anak guam saya merupakan pesalah pertama dan tidak mempunyai sebarang rekod lampau," katanya.

Mengikut fakta kes, dalam kejadian itu, Mohamad Faiz cuba meragut beg tangan mangsa sementara seorang lagi lelaki menunggu di atas motosikal.

Sebaik sahaja mendengar jeritan mangsa, dua lelaki yang kebetulan melalui jalan tersebut bertindak mengundurkan kenderaan mereka dan melanggar Mohamad Faiz serta rakannya menyebabkan kedua-dua mereka jatuh sebelum melarikan diri.

Berdasarkan dompet yang ditemui di tempat kejadian, polis menahan Mohamad Faiz pada 29 Ogos tahun lalu dan Azizee pula diberkas empat hari kemudian.

Akhbar sebelum ini melaporkan Shahrinawati yang bakal mendirikan rumah tangga menemui ajal secara tragis apabila dia dilanggar sebuah kenderaan dinaiki dua rakan secara tidak sengaja ketika mereka cuba membantu mangsa yang disamun dua lelaki bermotosikal.

Mangsa yang cedera parah akibat rempuhan itu disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Gleneagles dekat sini pada pukul 3.15 pagi, kira-kira setengah jam selepas kejadian.

Sebelum kejadian, mangsa yang baru pulang dari tempat kerja di Sepang sedang berjalan menuju ke rumahnya selepas meletakkan kenderaan di luar pagar kondominium berkenaan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment