My Add

Thursday 30 January 2014

Pelan perdamaian nasional berasaskan empat teras

KUALA LUMPUR 29 Januari, 2014: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelan perdamaian nasional yang diusahakan kerajaan akan berasaskan empat teras iaitu sosial, politik, kerajaan dan hubungan antarabangsa.
, RABU,
Beliau berkata, dalam mesyuarat Kabinet hari ini, Jemaah Menteri telah meneliti satu pelan untuk membangunkan dan menggalakkan persekitaran kondusif untuk dan dapat membantu menggalakkan perdamaian nasional menerusi perpaduan dan konsensus di dalam negara.

Dalam kenyataan di sini hari ini, beliau berkata, pelan diusahakan kerajaan itu adalah berasaskan prinsip-prinsip demokrasi.

Najib, bagaimanapun menegaskan pelan itu tidak termasuk penubuhan sebarang bentuk kerajaan perpaduan.

"Kami telah diberikan mandat besar oleh rakyat untuk mentadbir pada pilihan raya umum lepas dan kami berhasrat melakukannya. Bagaimanapun, kami perlu lihat untuk menjadi lebih inklusif dalam aktiviti-aktiviti dan acara-cara kami.

"Kami terbuka untuk berbincang dengan semua pihak dan kami boleh gunakan Parlimen, termasuk menubuhkan jawatankuasa dwi partisan untuk membincangkan isu-isu yang menjejaskan perpaduan nasional," katanya.

Najib berkata, beliau mengilhamkan idea perdamaian nasional selepas pilihan raya umum lepas, namun beberapa pihak tidak responsif terhadap rayuannya untuk bekerjasama.

"Kesahihan pilihan raya malah dipersoalkan oleh mereka dan ia terbukti tidak berasas. Saya kini menjadi lebih bersemangat apabila melihat pembangkang menggesa bagi satu konsensus dan saya percaya mereka akan mengalu-alukan perkembangan baharu ini.

"Tidak seperti idea-idea yang kabur mengenai konsensus, pelan perdamaian nasional yang diusahakan kerajaan akan berasaskan empat teras utama iaitu sosial, politik, kerajaan dan hubungan antarabangsa dan terus maju.

"Saya akan mengetuai pelaksanaan perubahan-perubahan yang kita harap akan menjadikan semua rakyat Malaysia lebih rapat," katanya.

Najib berkata, kebebasan seseorang untuk menyuarakan pandangan akan terus dipertahankan, tetapi ini juga mesti diiringi dengan tanggungjawab.

"Bagi membolehkan semua ini berjaya, kita semua mesti berjanji untuk mengelak daripada menyebarkan pembohongan dan fitnah, yang akhirnya dapat menghentikan politik kebencian," katanya.

Najib berkata, terdapat keperluan untuk kembali semula kepada akar umbi dan mendekati rakyat bagi membina komitmen mereka ke arah mencapai visi bersama bagi sebuah negara Malaysia yang aman, berjaya dan harmoni.

"Kita juga perlu melibatkan belia kita dalam inisiatif-inisiatif ini untuk menyatukan rakyat. Kita perlu mengusahakan dan merumuskan Model Perpaduan Sosial yang akan dapat membantu menjamin perpaduan kekal menjadi objektif bersama dalam aktiviti-aktiviti generasi akan datang. - BERNAMA

"Dalam beberapa bulan akan datang, anda akan menyaksikan perubahan-perubahan yang akan membantu menjadikan Malaysia lebih kuat, lebih bersatu dan sebuah negara yang padu. Saya menjemput semua rakyat Malaysia untuk menyertai saya dalam perjalanan ini," katanya. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment