My Add

Wednesday 29 January 2014

Bekas Setiausaha Politik, Pengarah Yayasan ditahan

KUALA LUMPUR, ISNIN, 27 Januari, 2014: Dua individu termasuk seorang bekas setiausaha politik bergelar Datuk ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyelewengan dana lebih RM1.1 juta melibatkan tiga yayasan hari ini.

Seorang lagi yang ditahan itu merupakan pengarah yayasan yang diketuai bekas setiausaha politik terbabit.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, kedua-dua individu yang berusia pertengahan 30-an dan awal 50-an itu disiasat di bawah Kanun Keseksaan membabitkan kesalahan pecah amanah wang melebihi RM1.1 juta dan penipuan melibatkan dana RM1 juta.

"Bekas setiausaha politik dan pengarah itu masing-masing ditahan pagi dan petang ini. Kedua-dua mereka dibebaskan dengan wang jaminan RM50,000 setiap seorang.

"Tiga yayasan terbabit yang ditubuhkan antara 1980-an dan tiga tahun lalu tidak didaftarkan sebagai badan kebajikan atau pertubuhan, sebaliknya bergerak sebagai sebuah syarikat dengan tanggungan berhad," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mustafar berkata, kedua-dua individu tersebut memegang jawatan sebagai pengarah dan pemegang amanah yayasan-yayasan terbabit dan difahamkan wang telah dikeluarkan bertentangan dengan objektif penubuhan yayasan.

Dalam pada itu, seorang lagi pengarah yayasan yang turut bergelar Datuk ditahan berkaitan kesalahan di bawah Akta Syarikat, yang juga melibatkan yayasan berkenaan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment