My Add

Thursday 30 January 2014

Bebas bersuara bukan hak mutlak

Oleh SUWARNI MOKHTAR
 
 Tian Chua

KUALA LUMPUR, RABU, 29 Januari, 2014: Kebebasan bersuara atau bercakap bukanlah hak mutlak seseorang individu.

Sebaliknya perkara tersebut tertakluk kepada sekatan-sekatan yang diperincikan dalam Akta Hasutan 1948.

Justeru, tindakan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua yang mengeluarkan pernyataan yang melanggar undang-undang atas dasar statusnya sebagai ahli Dewan Rakyat yang kemudiannya memohon imuniti berlandaskan polisi awam adalah satu perkara yang tidak sewajarnya.

Selain itu, dakwaan bahawa ayat-ayat yang dinyatakan dalam kertas pertuduhan tidak mempunyai unsur hasutan adalah tidak berasas kerana mahkamah perlu melihat kenyataan yang dibuat secara keseluruhan dan cara kenyataan itu disampaikan.

Oleh itu, keterangan saksi-saksi adalah diperlukan bagi membuktikannya dan bukannya dengan cara mengemukakan afidavit.

Timbalan Pendakwa Raya, Azlina Rasdi menyatakan demikian dalam hujahannya di Mahkamah Tinggi di sini hari ini bagi membantah permohonan Tian Chua dan dua aktivis pembangkang untuk membatalkan pertuduhan di bawah Akta Hasutan 1948 yang dihadapi oleh mereka.

Selain Tian Chua atau nama penuhnya, Chua Tian Chang, 51, dua lagi tertuduh terbabit ialah Adam Adli Abd. Halim, 25, dan Hishamuddin Md. Rais, 63.

Ketiga-tiga mereka sebelum ini mengaku tidak bersalah atas tuduhan memberi ucapan dalam ceramah dengan menyebut kata-kata menghasut yang mempunyai kecenderungan bagi membangkitkan rakyat negara ini supaya diubah kerajaan yang tertubuh menurut undang-undang, dengan sebarang cara yang tidak sah.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, No. 1, Jalan Maharaja Lela, Dang Wangi di sini antara pukul 8.55 malam dan 11.15 malam, 13 Mei lalu.

Pertuduhan terhadap mereka di Mahkamah Sesyen di sini dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(b) akta tersebut yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya.

Yang turut didakwa bersama-sama mereka ialah tiga lagi individu iaitu ahli Pas, Mohd. Tamrin Abdul Ghafar, 64; peguam, Haris Fathillah Mohamed Ibrahim, 55; dan Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia, Muhammad Safwan Awang @ Talib, 25.

Kesemua mereka bagaimanapun akan dibicarakan berasingan supaya tidak menimbulkan prejudis kepada setiap tertuduh memandangkan masa kejadian dan teks ucapan mereka adalah berbeza-beza.

Selain Azlina, pendakwaan turut diwakili oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas manakala kesemua tertuduh diwakili peguam-peguam, N. Surendran dan Latheefa Koya.

Terdahulu, Surendran ketika berhujah menyatakan, tuduhan yang dihadapi oleh anak-anak guamnya adalah salah, menyalahgunakan proses mahkamah dan menindas hak mereka.

Beliau mendakwa, ucapan yang dibuat oleh anak guamnya pada hari kejadian tidak mengajak orang awam untuk melakukan kesalahan atau jenayah sebaliknya mengajak masyarakat untuk menentang rasuah dan kezaliman.

Hakim Datuk Azman Husin selepas mendengar hujah kedua-dua pihak kemudian menetapkan 18 Februari ini untuk keputusan permohonan tersebut. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment