My Add

Friday 2 November 2012

Hasil popi meningkat di Asia Tenggar

*PERMINTAAN bertambah punca petani di Laos, Myanmar majukan tanah di pedalaman

BANGKOK, KHAMIS, 01 November, 2012 Penanaman pokok popi untuk dijadikan candu di Asia Tenggara meningkat dua kali ganda sejak enam tahun lalu berikutan permintaan tinggi heroin di China dan seluruh Asia.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata perkembangan ini sekali gus menggalakkan petani untuk menanam lebih banyak pokok popi.

Pengguna candu di Asia Timur dan Pasifik kini mewakili satu perempat daripada keseluruhan pengguna di seluruh dunia dunia,” kata pejabat mengenai Dadah dan Jenayah PBB dalam satu laporan.

Pengguna heroin di China 1 juta

Pejabat berkenaan menyatakan, China sendiri memiliki lebih satu juta pengguna heroin berdaftar dan menggunakan lebih banyak dadah di rantau ini.

“Petani di Laos dan Myanmar memilih kawasan tanah pedalaman bagi mengelak tanaman mereka dimusnahkan pihak berkuasa,” kata laporan itu.

Keputusan itu mencetuskan keraguan mengenai masa depan program pembasmian candu untuk mengurangkan penanaman di kedua-dua negara dalam tempoh sedekad sehingga 2006.

Meningkat 66 peratus

Dengan kenaikan harga itu, penanaman di Laos meningkat sehingga 66 peratus kepada 6,800 hektar pada 2012 dan sehingga 17 peratus kepada 510,000 hektar di Myanmar, pengeluar kedua terbesar dunia selepas Afghanistan, berdasarkan anggaran PBB.

“Secara keseluruhan penanaman bunga popi candu di rantau ini meningkat sejak 2006, walaupun laporan rasmi Laos, Myanmar dan Thailand mengatakan hampir 25,000 hektar penanaman popi dimusnahkan pada 2012, kata laporan terbabit.

Kajian menganggarkan candu keluaran Loas dan Myanmar bernilai AS$431 juta (RM1.793 bilion) pada 2012, satu pertiga lebih banyak berbanding tahun sebelumnya. Harga ladang bagi setiap kilogram mencecah AS$1,800 (RM5,760) di Laos. - AFP

No comments:

Post a Comment