My Add

Friday 28 February 2014

Riau dilanda jerebu teruk

 * GAMBAR fail bertarikh 16 Februari lalu merakamkan seorang penduduk tempatan menyemburkan air di kawasan kebakaran hutan tanah gambut di daerah Pekanbaru, wilayah Riau, Indonesia. - AFP
JAKARTA, KHAMIS, 27 Februari, 2014: Riau, hari ini mengisytiharkan darurat ekoran keadaan jerebu tebal yang melumpuhkan wilayah tersebut berikutan kebakaran hutan di kawasan berkenaan.

Agensi Pencegahan Bencana Nasional berkata, wilayah yang mempunyai penduduk seramai 5 juta orang dan menjadi pusat perladangan kelapa sawit itu dilanda jerebu sejak beberapa minggu lalu susulan kegiatan pembersihan tanah secara haram dan cuaca panas yang melanda wilayah berkenaan.

“Kebakaran yang berlaku dilaporkan semakin teruk dan perlu dipadam menggunakan pesawat untuk mengebom air," kata jurucakap Agensi Pencegahan Bencana Nasional, Sutopo Purwo Nugroho.

Imej yang dipaparkan oleh Reuters TV menunjukkan asap dari kawasan tanah yang terbakar memenuhi udara, manakala beberapa orang anggota bomba yang berusaha memadamkan kebakaran itu mengadu mereka mengalami masalah kekurangan peralatan dan bekalan air.

Pihak berkuasa di wilayah tersebut turut mengedarkan topeng muka dan menggesa penduduk di kawasan terlibat supaya berada di dalam rumah.

“Situasi sekarang sangat membimbangkan dengan 22,000 kes membabitkan masalah pernafasan dilaporkan berbanding 5,000 kes pada Januari lalu," kata Ketua Jabatan Kesihatan Riau, Zainal Arifin kepada wartawan.

Agensi Pencegahan Bencana Nasional berkata, beberapa penerbangan dibatalkan atau dialihkan dari lapangan terbang di Riau kerana tahap jarak pemandangan yang semakin merosot kepada kurang satu kilometer.

Persatuan Minyak Sawit Indonesia memberitahu Reuters keadaan jerebu itu telah menyebabkan beberapa pengangkutan dari lapangan terbang dan pelabuhan di negara jiran dan wilayah Sumatera Utara tertunda.

Minggu lalu. polis menahan 26 suspek yang disyaki terlibat dengan aktiviti pembakaran dan pembersihan hutan di wilayah tersebut membaitkan kawasan seluas 2,000 hektar. - REUTERS/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment