My Add

Wednesday 26 February 2014

Projek MRT Sungai Buloh-Kajang 40 peratus siap

KAJANG, RABU, 26 Februari, 2014: Projek MRT Sungai Buloh-Kajang yang menelan kos tidak lebih RM23 bilion, kini hampir 40 peratus siap.

"Keseluruhan projek itu kini kira-kira 37 peratus siap manakala kemajuan keseluruhan projek itu sudah mencapai 51 peratus," kata Pengarah Perhubungan Awam dan Komunikasi Strategik MRT Corp. Sdn. Bhd, Amir Mahmood Razak.

"Kami mencapainya hasil sokongan padu kerajaan, kontraktor dan penduduk," katanya pada taklimat media mengenai pembinaan jejambat khas merentas Lebuhraya Cheras-Kajang di sini hari ini.

Beliau berkata, kemalangan sifar yang direkodkan setakat ini membuktikan keberkesanan pengurusan keselamatan trafik menyeluruh di sepanjang laluan pembinaan MRT.

Amir berkata, perancangan teliti antara rakan projek, MMC Gamuda KVMRT (PDP) Sdn. Bhd. dan MTD Construction Sdn. Bhd, dilakukan bagi memastikan pengurusan trafik di Lebuhraya Grand Saga Cheras-Kajang terkawal di sepanjang tempoh pembinaan jejambat khas itu.

Jejambat sepanjang 100 meter Pakej V7, dalam pakej kerja kontraktor MTD Construction itu, merupakan antara 21 jejambat khas yang akan dibina untuk keseluruhan landasan Sungai Buloh-Kajang.

"Bagi melaksanakan pembinaan itu, Leburaya Cheras-Kajang ditutup berperingkat-peringkat bermula 3 Mac selama enam bulan.

"Ini membabitkan penutupan sementara laluan trafik di lapan lorong lebuh raya dalam empat peringkat," kata Amir.

Beliau berkata, kontraktor sudah mengambil pelbagai langkah bagi meminimumkan kesesakan trafik, termasuk makluman awam lebih awal, papan tanda yang mencukupi, penandaan laluan dengan jelas serta pengawasan 24 jam MRT Ronda," katanya.

Taklimat itu dihadiri Timbalan Pengarah MMC Gamuda KVMRT (PDP), Adil Putra Ahmad dan Pengurus Projek MTD Construction, Ahmad Tarmizi. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment