My Add

Thursday 27 February 2014

FDI Malaysia dijangka positif tahun ini

Oleh azman ibrahim

KUALA LUMPUR, RABU, 26 Februari, 2014: Pelaburan langsung asing (FDI) pada tahun ini dijangka terus positif pada waktu ini dan dijangka melepasi prestasi yang dicapai pada tahun lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Citibank Bhd. (Citibank), Sanjeev Nanavati berkata, eksport Malaysia juga dijangka aktif walaupun mata wang ringgit lemah berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

Katanya, pada waktu kelemahan mata wang ringgit, aktiviti pelaburan meningkat bagi memastikan keseimbangan.

"Pada tahun lalu, Malaysia amat bergantung kepada pasaran domestik, tetapi pada tahun ini, kadar itu dijangka sedikit menyusut. Namun, alirannya positif," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis taklimat mengenai pelaburan Citi bagi tahun 2014 di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Strategi Pelaburan untuk Pengurusan Kekayaan Citi Asia Pasifik, Haren Shah.

Bercakap mengenai prestasi FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) pada tahun ini, kata Sanjeev, aliran yang ditunjukkan adalah meningkat walaupun berlaku kelemahan mata wang ringgit berbanding dolar AS.

Katanya, fenomena kejatuhan mata wang adalah di peringkat seluruh dunia dan Malaysia antara negara yang tidak terjejas teruk ekoran daripada kejatuhan itu.

Setakat ini, mata wang Malaysia berbanding dolar AS masih stabil dan ekonomi Malaysia akan terus kukuh dengan aktiviti-aktiviti pelaburan baharu.

Haren pula menambah, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia dijangka mencecah 4.9 sehingga lima peratus pada tahun ini.

Beliau memberitahu, Malaysia merupakan salah sebuah negara baharu muncul yang berpotensi dalam pertumbuhan ekonomi yang mengalami lebihan dalam akaun semasa.

"Selain Malaysia, Filipina dan China turut dijangka nmenunjukkan lebihan dalam akaun semasa sepanjang tahun ini,’’ ujarnya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment