My Add

Friday 28 February 2014

Ambil tindakan terhadap Lim Kit Siang

PUTRAJAYA, KHAMIS, 27 Februari, 2014: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa mengambil tindakan terhadap Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang didakwa menipu berhubung isu Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia.

Pengerusi Persatuan Pengukuhan Perpaduan Rakyat Pulau Pinang, Peter Chew berkata, Kit Siang selaku Ahli Parlimen DAP Gelang Patah didakwa membuat gambaran palsu dengan menyatakan Malaysia mengisi kedudukan paling bawah dalam CPI.

"Kit Siang menuduh sepanjang sembilan tahun semasa pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, CPI negara jatuh daripada tangga 17 kepada 37 dan turun lagi kepada kedudukan ke-47 ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi.

"Dia juga mendakwa CPI tercorot lagi dalam pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak sehingga kedudukan ke-54 pada 2012," katanya dalam sidang akhbar selepas menyerahkan bukti penipuan tersebut di Ibu Pejabat SPRM, di sini hari ini.

Peter menjelaskan kesemua tuduhan yang dibuat Kit Siang dalam sidang akhbar adalah tidak berasas memandangkan bilangan negara bertambah dan berbeza pada setiap kali CPI dilakukan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment