My Add

Saturday 24 March 2012

RM440j untuk pembangunan, naik taraf sekolah Tamil

TASEK GELUGOR, SABTU, 24 Mac, 2012: Kerajaan memperuntukkan sejumlah RM440 juta bagi membiayai program pembangunan dan menaik taraf Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di negara ini sejak tiga tahun lepas, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Beliau berkata, peruntukan itu juga bertujuan menaikkan tahap pendidikan belia India di negara ini, dan sejajar dengan matlamat tersebut, kerajaan menambah bilangan penerima biasiswa bagi pelajar kaum berkenaan.

"Seramai 400 pelajar India di negara ini sudah menerima biasiswa daripada Jabatan Perkhidmatan Awam dan Yayasan 1MDB (1Malaysia Development Berhad) supaya dapat membantu mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Program Pengayaan Pendidikan Prasekolah Tamil di sini hari ini.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Dua, Datuk Jasmin Mohamed dan Pengarah Yayasan Masyarakat dan Pendidikan Malaysia (MCEF), Tan Sri C Rajandram.

Nor Mohamed berkata, kerajaan juga menyediakan 1,000 tempat di matrikulasi untuk pelajar India yang cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2011.

Beliau berkata, selain itu, kerajaan menerusi Unit Perancang Ekonomi memperuntukkan RM23.6 juta bagi melaksanakan program latihan kemahiran membabitkan belia India dalam usaha meningkatkan taraf hidup golongan berpendapatan rendah di kalangan kaum tersebut.

Katanya, program itu sedang dilaksanakan di pelbagai institusi latihan swasta seluruh negara dan ia dijangka dapat mengurangkan kadar kemiskinan, selain menjana pendapatan melalui kemahiran yang dipelajari.

Nor Mohamed berkata kejayaan Program Harapan Prasekolah kendalian kerajaan bersama MCEF sejak 2007, berjaya menarik kemasukan kira-kira 9,000 pelajar kaum India di bawah umur enam tahun. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment