My Add

Monday 30 April 2012

Anwar tak layak jadi Perdana Menteri

*AHLI-AHLI Perkasa berdiri di tengah panas memberi sokongan kepada Perhimpunan 'Raja Berdaulat Kasih Dijunjung' di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR, AHAD, 29 April, 2012: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana sikapnya yang tidak menghormati Perlembagaan dan institusi diraja di negara ini.

Bekas Ketua Staf Markas Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Laksamana Madya (B) Datuk Mat Rabi Abu Samah berkata, selagi Anwar tidak menghormati kedua-duanya aspek berkenaan, beliau tidak akan menjadi Perdana Menteri.

"Kita adalah orang Melayu dan berdasarkan sejarah, orang Melayu memerlukan raja. Sebab apa? sebab raja-raja Melayu yang memberi jaminan terhadap kuasa yang dimiliki oleh orang Melayu untuk memerintah.

"Kekuasaan dan keistimewaan yang dimiliki oleh raja-raja Melayu telah termaktub di dalam Perlembagaan negara sejak merdeka lagi, justeru kita sebagai rakyat perlu menghormati dan taat setia kepadanya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Perhimpunan 'Raja Berdaulat Kasih Dijunjung' anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di Kelab Sultan Sulaiman, di sini hari ini.

Sementara itu, bekas Ketua Pengarah Bahagian Risikan Pertahanan ATM, Leftenan Jeneral Datuk Mohd. Salleh Ismail berkata, formula yang digunakan oleh pihak tertentu dalam usaha menimbulkan kekecohan di negara ini mirip dengan perkara yang berlaku di negara-negara di Asia Barat.

"Kekecohan yang berlaku sejak kebelakangan ini menyerupai dengan kejadian di negara-negara di Asia Barat. Mengapa?, sebab formulanya sama iaitu menggunakan rakyat.

"Cara terbaik untuk membendungnya adalah dengan mempertahan serta mengukuhkan institusi diraja yang kita amalkan. Tanpa sistem beraja, lebih mudah untuk pihak-pihak tidak bertanggungjawab membuat kecoh dan menimbulkan suasana huru-hara," jelasnya.

Dalam pada itu, Mohd. Salleh menyelar tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berhubung dakwaannya bahawa ATM akan mengambil alih kuasa sekiranya Barisan Nasional (BN) kalah pada pilihan raya umum akan datang.

Katanya, tiada sebab untuk ATM berbuat demikian kerana pasukan keselamatan itu hanya boleh mengambil alih sekiranya negara menerima ancaman hebat dari dalam mahu pun luar negara.

"Beliau (Nizar) tidak faham peranan ATM kerana tidak pernah berkhidmat dan bersama angkatan berkenaan. Ia tidak benar, tiada sebab untuk ATM ambil alih negara hanya kerana BN kalah pilihan raya," ujarnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment