My Add

Monday 30 April 2012

Ikarar Pesaka jadi benteng pertahanan negara disambut baik

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 April, 2012: Kerajaan menyambut baik pendirian serta ikrar Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) untuk menjadi benteng pertahanan ketiga bagi memastikan negara terus kekal aman dan merdeka.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini kerana peranan jutaan pesilat di bawah naungan Pesaka penting terutama dalam senario semasa yang menyaksikan cubaan sesetengah pihak mencabar Perlembagaan negara sejak akhir-akhir ini.

Mengambil contoh penganjuran perhimpunan Bersih 3.0 semalam, jelasnya, matlamat penganjur itu cukup jelas iaitu untuk menggugat keselamatan negara serta kedudukan kerajaan.

''Para pendekar Melayu dahulu mengamalkan seni persilatan bukan sahaja sebagai seni mempertahankan diri tetapi sebagai benteng mempertahankan tanah air. Kehebatan mereka terpahat dalam lembaran sejarah dan menjadi kebanggaan orang Melayu sehingga ke hari ini.

''Oleh itu, kerajaan menyambut baik dan mengalu-alukan pendirian Pesaka yang menaungi pesilat-pesilat untuk menjadi benteng pertahanan ketiga dalam mengekalkan keamanan dan kemerdekaan negara,'' katanya.

Beliau berucap menutup Kejohanan Silat Kebangsaan 2012 yang turut dihadiri Presiden Pesaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam di Stadium Badminton Kuala Lumpur, di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas ucapan aluan Mohd. Ali yang dalam ucapan aluannya melafazkan ikrar serta pendirian Pesaka untuk membantu kerajaan dalam mempertahankan keamanan negara.

Muhyiddin berkata, sebagai satu seni mempertahankan diri yang menjadi warisan budaya Melayu, seni silat wajar disemarakkan dengan penganjuran pelbagai aktiviti persilatan menerusi gabungan persatuan serta perguruan silat di negara ini.

''Usaha sebegini dapat memantapkan seni silat agar ia tidak hilang ditelan zaman, malah terus dipertahan dan dimartabatkan,'' katanya.

Terdahulu beliau mengumumkan peruntukan tambahan sebanyak RM150,000 untuk Pesaka bagi tujuan penganjuran aktiviti persilatan.

Muhyiddin turut menjelaskan komitmen kerajaan bagi merealisasikan hasrat Pesaka Kuala Lumpur untuk membina bangunan dan gelanggang latihan persilatan di ibu negara. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment