My Add

Monday 30 April 2012

Lelaki bebas tuduhan bunuh rakan kerana hidap skizofrenia

KUALA TERENGGANU, ISNIN, 30 April, 2012: Mahkamah Tinggi di sini hari ini membebaskan seorang lelaki daripada tuduhan membunuh rakannya dua tahun lalu selepas dia didapati tidak waras semasa melakukan perbuatan itu. 

Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa sebaliknya memerintahkan tertuduh, Mohd Fauzu Muda, 31, yang didapati menghidap skizofrenia, menjalani rawatan di Hospital Permai, Johor Baharu sehingga tempoh yang diperkenan oleh Sultan Terengganu, mengikut Seksyen 348 Kanun Acara Jenayah.

Semasa hakim menyampaikan keputusan itu, Mohd Fauzu yang berada dalam kandang tertuduh hanya menunjukkan wajah selamba. 

Mohd Fauzu didakwa membunuh Ismazi Ismail, 31, di tepi hutan peringkat satu Bandar Cheneh Baharu, Kemaman, antara 1 tengah hari 20 September, 2010 hingga 6.30 petang esoknya. 

Pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan. 

Hakim Mohd Yazid membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan berjaya membuktikan tertuduh tidak waras ketika melakukan jenayah tersebut. 

Dalam penghakimannya, beliau berkata pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie ke atas tertuduh tetapi mahkamah mendapati masa tertuduh melakukan perbuatan itu, dia tidak waras dan tidak tahu perbuatan itu salah dan bertentangan dengan undang-undang. 

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Jazamuddin Ahmad Nawawi, manakala tertuduh diwakili peguam Abdul Aziz Hasan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment