My Add

Monday 30 April 2012

DNPN bukan medan tuntutan melampau - Muhyiddin

PUTRAJAYA, AHAD, 29 April, 201: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Dialog Nasional Pendidikan Negara (DNPN) yang akan diadakan di seluruh negara tidak harus dijadikan medan mengutarakan tuntutan melampau yang bercanggah dengan perkara-perkara asas dalam Perlembagaan.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, peserta-peserta dialog sebaliknya diajak menumpukan perhatian kepada hal-hal peningkatan kualiti pendidikan yang memanfaatkan semua pihak.

“Saya ingin menegaskan bahawa kajian semula pendidikan ini bertujuan meningkatkan kualiti semua sekolah termasuk sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina, sekolah jenis kebangsaan Tamil, sekolah mubaligh dan sekolah agama bantuan kerajaan.

“Jangan ada pihak yang merasakan hanya sekolah-sekolah tertentu yang akan menerima manfaat daripada kajian semula ini kerana kualiti semua sekolah mesti ditingkatkan," katanya ketika berucap pada majlis perasmian DNPN di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini hari ini.

Pada majlis itu, Muhyiddin turut menyampaikan watikah pelantikan kepada 12 ahli panel DNPN yang diketuai bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Wan Mohd. Noordin.

DNPN diadakan mulai hari ini sehingga pertengahan Julai di seluruh negara bagi mengumpulkan pandangan semua lapisan masyarakat dalam menyediakan Pelan Hala Tuju Pendidikan Negara.

Muhyiddin berkata, kerajaan mengalu-alukan semua pihak untuk menyampaikan pandangan yang konstruktif, rasional dan bertanggungjawab melalui DNPN.

“Selain daripada siri dialog, pandangan juga boleh disampaikan melalui Twitter, Facebook dan laman web kajian semula pendidikan," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment