My Add

Monday 30 April 2012

11,000 "Like" Facebook cari mangsa culik, Nayati

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 April, 2012: Seramai 11,000 pengguna laman sosial Facebook menanda "Like" atau memberi maklum balas mengenai makluman kehilangan Nayati Shamelin Moodliar, 12, di Mont Kiara tiga hari lepas.

Dalam laman tersebut, beribu mesej dikirimkan orang ramai untuk menawarkan bantuan mereka menjejaki kanak-kanak itu beserta kata-kata semangat kepada keluarga mangsa.

Salah seorang pengguna laman sosial itu, Lakhveer Kaur dari Petaling Jaya menulis "Saya berdoa kepada tuhan supaya melindungi kanak-kanak kecil ini yang begitu berharga kepada keluarganya. Semoga tuhan melindunginya dan lembutkan hati penculik itu untuk menghantar dia kembali kepada keluarganya."

Manakala di Twitter, masyarakat di seluruh dunia yang menggunakan hashtags #FindNayatiMoodliar, #prayfornayati dan #Nayati untuk menyebarkan mesej.

Presiden Pertubuhan Sukarelawan Pembangunan Sosial, Pencegahan Jenayah dan Anti Dadah Kuala Lumpur (Pencegah), Jeevan S. Ramamurthy yang dihubungi Bernama pula tidak menolak kemungkinan kejadian yang menimpa kanak-kanak tersebut berpunca daripada aspek keselamatan yang tidak dititikberatkan.

"Pihak polis perlu lebih kerap mengadakan ceramah mengenai keselamatan diri kepada pelajar-pelajar sekolah supaya mereka sentiasa bersedia untuk menghadapi segala ancaman membabitkan keselamatan.

"Kanak-kanak yang sedang membesar memerlukan pemantauan yang kerap dan kawalan daripada ibu bapa termasuk juga pihak lain agar perkara buruk seperti ini dapat dielakkan," katanya.

Pelajar lelaki warga Belanda itu dikatakan diculik ketika berjalan kaki seorang diri menuju ke sebuah sekolah antarabangsa di sini, kira-kira 300 meter dari rumahnya.

Saksi kejadian mendakwa dia melihat dua lelaki tempatan melarikan kanak-kanak itu dengan menaiki sebuah kereta jenis Proton Gen 2. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment