My Add

Sunday 29 April 2012

Utara Semenanjung terdedah ancaman tsunami

BATU FERINGGHI, AHAD, 29 April, 2012: Negeri di utara Semenanjung termasuk Pulau Pinang terdedah kepada gegaran kuat dan ancaman tsunami jika berlaku gempa bumi kuat di dasar laut Kepulauan Andaman, Nicobar dan perairan Sumatera Utara.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia, Datuk Dr Yap Kok Seng berkata gempa kuat di ketiga-tiga lokasi itu boleh menyebabkan tsunami melanda pulau ini dalam tempoh tiga jam 20 minit dengan ketinggian ombak sehingga empat meter.

Ini adalah hasil kajian yang dilakukan jabatan ini susulan kejadian tsunami pada 2004, yang mana sekalipun Malaysia terletak di luar Lingkaran Api Pasifik, negara ini masih terdedah kepada bahaya jika gempa berlaku di negara jiran, katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Sehubungan itu katanya, penduduk di pulau ini harus sentiasa bersedia menghadapi kemungkinan tsunami dan melengkapkan diri dengan pengetahuan mengenai perkara yang harus dilakukan jika bencana tersebut berlaku.

"Dalam tempoh yang begitu singkat orang ramai perlu memahami dan mengetahui perkara yang perlu dilakukan supaya proses pemindahan penduduk dapat dilakukan dalam jangka masa kurang dari dua jam," katanya.

Katanya bagi memberi amaran kepada penduduk, jabatan itu memasang siren amaran di lokasi strategik iaitu di Tanjung Bungah, Teluk Bahang, Batu Feringghi, Pasir Panjang, Kampung Nelayan dan Kampung Kuala Sungai Muda.

Hebahan amaran juga dibuat menerusi Sistem Amaran Talian Tetap (FLAS) dengan kerjasama Telekom yang menghubungkan talian tetap rumah dan pejabat yang berada dalam jarak tiga kilometer dari kawasan pantai. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment