My Add

Monday 30 April 2012

Jangan tuduh polis punca rusuhan - Bekas polis

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 April, 2012: Persatuan Bekas Polis Malaysia mengingatkan pembangkang dan penganjur perhimpunan Sabtu lepas agar tidak mengambil kesempatan menuduh Polis Diraja Malaysia (PDRM) sengaja mencetuskan rusuhan dan huru-hara.

Ketua penerangan dan perhubungan persatuan itu Mohd Zainan Mohd Yunus berkata, mereka tidak rela PDRM diperkotak-katikkan pembangkang yang hanya mahu menyuntik kebencian rakyat terhadap pasukan keselamatan itu dan meruntuhkan kerajaan sedia ada.

"Jangan cuba ambil kesempatan dengan dakwaan kononnya wujud provokasi serta penyamaran oleh polis yang berpakaian seperti penyokong perhimpunan itu dan sengaja mencetuskan huru-hara," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mohd Zainan berkata persatuan itu yakin Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S.Ambiga dan pimpinan pembangkang sebenarnya sudah hilang arah dan pengaruh kerana penipuan mereka selama ini telah diketahui rakyat.

Justeru, persatuan itu menggesa Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara dan Jabatan Peguam Negara agar menggunakan kuasa yang ada menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas pihak yang bertanggungjawab mencetuskan ketegangan pada hari perhimpunan tersebut.

"Persatuan Bekas Polis Malaysia memuji tindakan PDRM yang telah menjalankan tugas secara profesional di mana tahap disiplin pegawai dan anggota ketika menangani insiden rusuhan tersebut amat dikagumi," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment