My Add

Monday 30 April 2012

Cadangan bina terowong dasar laut dibantah

GEORGE TOWN, ISNIN, 30 April, 2012: Pengendali pelabuhan Pulau Pinang, Penang Port Sdn Bhd (PPSB) membantah cadangan kerajaan negeri untuk membina terowong dasar laut sepanjang 6.5 km menghubungkan Persiaran Gurney dan Bagan Ajam kerana projek itu didakwa merugikan PPSB dalam jangka masa panjang.

Pengerusinya, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata projek itu boleh mengganggu kemasukan kapal kargo sekaligus mempengaruhi urusniaga pelabuhan.

"Pada tahun lepas, PPSB mencatatkan pengendalian kontena sebanyak RM1.1 juta TEU (kontena berukuran 20 kaki). Perolehan ini dicapai kerana 95 peratus kargo yang masuk ke negeri ini melalui pelabuhan dan selebihnya menggunakan laluan udara," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Mesyuarat Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Hilmi turut menyelar sikap kerajaan yang disifatkan terburu-buru membuat keputusan berhubung projek pembinaan terowong berkenaan tanpa mengkaji pelbagai kesan sampingan sekiranya projek itu diteruskan.

Katanya projek itu dikatakan dibiayai melalui pertukaran tanah dengan syarikat yang bakal membangunkan projek itu dan ini bermakna kerajaan negeri akan mengambil lagi tanah rakyat.

Beliau berkata projek itu turut memberi kesan terhadap pembangunan Pulau Pinang pada masa depan di samping terpaksa menanggung kos penyelenggaraan yang tinggi.

Baru-baru ini Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengumumkan bahawa kerajaan negeri bercadang untuk membina terowong dasar laut berharga RM8 bilion bagi menghubungkan tanah besar dengan pulau sebagai usaha memgurangkan kesesakan lalu lintas di negeri ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment