My Add

Monday 30 April 2012

Tindakan ke atas Anwar, Ambiga

*ANWAR Ibrahim berucap pada perhimpunan Bersih 3.0 sambil diperhatikan oleh S. Ambiga di Kuala Lumpur, kelmarin. - Utusan/Ghazali Basri

Oleh ANGELINA SINYANG

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 April, 2012: Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) meminta polis mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang terlibat dalam perhimpunan Bersih 3.0 terutamanya Datuk S. Ambiga dan Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana gagal mengotakan janji bagi memastikan perhimpunan itu berlangsung secara aman semalam.

Setiausaha Agung Kimma, Harisrajudin Alaudin berkata, Ambiga bersama Anwar yang mengetuai perhimpunan Bersih 3.0 telah gagal mengawal tingkah laku pengikut mereka menyebabkan pelbagai provokasi dan bertindak ganas terhadap anggota polis yang bertugas menjaga keamanan negara.

Beliau berkata, perbuatan peserta perhimpunan itu jelas tidak bertamadun apabila mencedera dan memusnahkan kenderaan polis.

"Sebagai pembayar cukai, kita tidak boleh berkompromi dengan segala perbuatan merosakkan harta benda awam.

"Perbuatan merempuh sekatan di hadapan Dataran Merdeka diketuai oleh Unit Amal Pas juga satu tindakan mencabar pihak berkuasa. Peniaga di sekitar Lembah Klang juga mengalami kerugian mencecah jutaan ringgit akibat hilang mata pencarian selama sehari semalam," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui semasa membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, di sini hari ini.

Selain itu, kata Harisrajudin, perhimpunan semalam juga menyebabkan orang ramai terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang teruk dan banyak majlis keramaian di sekitar ibu negara terpaksa ditunda akibat lumpuhnya sistem pengangkutan awam.

Berikutan masalah yang timbul itu, beliau berkata, Ambiga selaku Pengerusi Bersih 3.0 dan Anwar yang mengetuai pembangkang dalam perhimpunan itu wajar dikenakan tindakan kerana tidak patuh kepada undang-undang negara.

Harisrajudin turut mempersoalkan matlamat Bersih 3.0 diadakan kerana kerajaan sudahpun memenuhi tujuh daripada lapan tuntutan mereka sebelum ini.

Pas pula jelas beliau, menggalakkan ahlinya menyertai perhimpunan itu tetapi melarang mereka menghadiri Perhimpunan Sejuta Umat (Himpun) yang diadakan untuk menyelamatkan umat Islam daripada murtad.

Katanya, Majlis Peguam pula menawarkan bantuan guaman kepada peserta perhimpunan yang ditahan sedangkan mereka sepatutnya membela nasib peniaga yang terjejas pendapatan akibat perhimpunan tersebut.

"Kimma akan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta agar diadakan sidang Parlimen khas untuk mewujudkan kembali Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bagi menjaga keselamatan rakyat berbilang kaum di negara ini.

"Kita juga berharap agar masyarakat berketurunan India Muslim di negara ini, tidak terpengaruh dan tidak menyokong perhimpunan yang boleh menjejaskan keamanan negara seperti dianjurkan oleh Bersih," ujarnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment