My Add

Monday 30 April 2012

Kadar keciciran pelajar Orang Asli turun 15% 2015

BANGI, ISNIN, 30 April, 2012: Kadar keciciran pelajar Orang Asli pada tahun ini menurun kepada 25.9 peratus berbanding 29 peratus tahun lepas, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Sehubungan itu beliau berkata menerusi Pelan Strategik Kemajuan Orang Asli 2011-2015, usaha untuk menurunkan kadar keciciran sehingga 15 peratus pada tahun 2015 akan diteruskan dengan kerjasama pelbagai pihak.

Bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Pelajar Cemerlang Orang Asli 2011 di sini hari ini, beliau berkata kesungguhan mereka untuk mengubah kehidupan dapat dibuktikan dengan pertambahan bilangan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan utama pada setiap tahun.

Katanya pada tahun lepas tujuh daripada mereka mendapat keputusan cemerlang dalam Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) iaitu memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 2.8 ke atas dan 42 lagi mendapat 6A ke atas dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Seramai 90 pelajar mendapat 5A ke atas dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan 48 lagi mendapat 4A ke atas dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), kata Shafie.

"Kementerian turut menimbang untuk menghantar 10 lagi pelajar ke luar negara yang memperoleh keputusan cemerlang dalam SPM 2011. Pada tahun lepas kita pilih lapan orang untuk mengikuti kelas persediaan sebelum dihantar ke luar negara di bawah tajaan Majlis Amanah Rakyat," katanya.

Menurutnya sehingga kini seramai 408 pelajar Orang Asli sedang menuntut di institusi pengajian tinggi awam dalam pelbagai jurusan.

"Di peringkat menengah pula kita perkenalkan projek rintis iaitu pembukaan Pusat Intelek Pelajar Orang Asli (PIPOA) untuk menempatkan pelajar Orang Asli kategori sederhana cemerlang UPSR supaya kecemerlangan mereka dapat dipertingkatkan," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment