My Add

Monday 30 April 2012

Perkasa mohon menghadap Yang di-Pertuan Agong

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 April, 2012: Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) akan memohon menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dalam masa terdekat bagi menyembahkan perisytiharan yang dipersetujui bersama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pada perhimpunan 'Raja Berdaulat Kasih Dijunjung' hari ini.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, rombongan NGO itu berharap dapat menyembahkan sendiri perisytiharan tersebut kepada Seri Paduka kerana ia penting demi memastikan institusi raja-raja Melayu terus dihormati semua pihak di negara ini.

"Perkembangan mutakhir ini mendapati ada anasir-anasir yang cuba memporak-perandakan struktur teras Perlembagaan negara yang termaktub di bawah Fasal 153 dan prinsip Rukun Negara.

"Perbuatan menderhaka, biadab dan kurang ajar mereka dalam pelbagai bentuk merupakan sesuatu yang dirancang secara halus bagi menanam sikap memberontak dan kebencian berterusan rakyat terhadap institusi raja-raja Melayu," katanya.

Beliau berkata demikian semasa membacakan perisytiharan perhimpunan 'Raja Berdaulat Kasih Dijunjung'-Ke Titisan Darah Terakhir Demi Raja dan Negara, di sini hari ini.

Perisytiharan itu antara lain memohon Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu supaya menggunakan apa sahaja kuasa yang diizinkan dengan melucutkan taraf kerakyatan serta mengambil tindakan sewajarnya ke atas sesiapa yang menderhaka kepada perkara asas dalam Perlembagaan negara.

Ia turut menyatakan sokongan NGO terlibat kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang telah berjaya menggerak dan melancarkan pelbagai transformasi kepada negara.

Sementara itu, kata Ibrahim, beliau akan meminta kesemua pimpinan Perkasa negeri untuk memohon menghadap sultan, raja atau gabenor negeri masing-masing bagi menyampaikan perisytiharan tersebut.

"Kita sudah tidak boleh terima, sudah lama kita bersabar dan kita buat banyak kenyataan, hantar mesej, tapi ada lagi pihak yang mempersendakan raja-raja Melayu seperti di Istana Negara sewaktu pertabalan Agong baru-baru ini dan Menteri Besar Selangor pula kata ia remeh," jelasnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment