My Add

Monday 30 April 2012

Siasatan polis adil, objektif - Najib

 *NAJIB diiringi Muhyiddin Yassin, menyampaikan bendera kepada Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam pada majlis Larian Bendera UMNO ke-66 di lobi Menara Dato' Onn, PWTC, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR, AHAD, 29 April, 2012: Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, siasatan polis terhadap perhimpunan haram Bersih 3.0 akan dijalankan secara adil dan objektif.

Menurut Perdana Menteri, laporan siasatan itu seterusnya akan diserahkan kepada Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

Jelas beliau, bagi pihak kerajaan dan polis, video mengenai apa sebenarnya berlaku pada perhimpunan tersebut akan didedahkan kepada umum bagi membolehkan rakyat dan masyarakat antarabangsa menilai kesahihan apa jua dakwaan yang dilemparkan.

“Amat penting bagi kerajaan dan polis memaparkan apa yang berlaku sebenarnya. Pihak tertentu cuba memenangi isu ini dengan menghuraikan tanggapan mereka sama ada benar atau separuh benar.

‘‘Paparan dalam Internet dan media sosial boleh mempengaruhi rakyat dan media antarabangsa. Oleh itu, penting bagi kerajaan dan polis papar apa yang sebenarnya berlaku.

“Pada umumnya polis menjadi mangsa, namun jika ada tindakan polis yang keterlaluan, kita akan siasat dan ambil tindakan sewajarnya. Kita tidak akan tutup apa-apa," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.

Najib berkata, kerajaan kesal dengan pihak penganjur yang menjanjikan satu perhimpunan aman tetapi janji itu tidak ditunaikan.

“Kita kesal kerana kekasaran telah berlaku. Mereka jelas tidak menghormati keputusan mahkamah termasuk merempuh halangan yang didirikan dan menampilkan budaya keterlaluan atau ganas.

“Kesudahannya ia sendiri telah mencemar perhimpunan termasuk mencalar imej negara.

“Apabila ada demonstrasi jalanan, yang jelas ia dipengaruhi dua unsur iaitu wujudnya anggota yang ekstrem dan mereka yang suka buat kacau. Ambiga (Datuk S. Ambiga) sendiri mengakui gagal mengawal keadaan. Ini pertama kali undang-undang baru diuji selepas pemansuhan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri),’’ katanya.

Mengenai penggunaan meriam air dan gas pemedih mata yang dipertikai sesetengah pihak, katanya, pakar perubatan sendiri mengatakan ia tidak memudaratkan kesihatan, malah, lebih baik daripada pertempuran fizikal. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment