My Add

Monday 30 April 2012

Tahniah kepada semua anggota polis kawal perhimpunan

SAYA berasa lega dan senang hati membaca kenyataan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini, bahawa polis dan Peguam Negara akan meneliti kertas siasatan untuk menentukan tindakan terhadap penganjur perhimpunan BERSIH 3.0 yang disertai ramai pemimpin pembangkang sehingga bertukar kepada keganasan serta rusuhan penyokong mereka di sekitar Dataran Merdeka, di Kuala Lumpur, Sabtu, kelmarin.

Siasatan berkenaan, menurut Menteri Dalam Negeri, akan menentukan bentuk tindakan yang bakal diambil terhadap penganjurnya, Datuk S Ambiga serta Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa pemimpin lain yang dilihat berucap kepada penyokong mereka sebelum rusuhan dan keganasan berlaku.

Tepat sekali, selain meneliti hasil siasatan, pihak berkuasa perlu mengkaji secara mendalaam semua laporan, terutama punca rusuhan dan keganasan yang dicetuskan penyokong perhimpunan haram itu..

Pada saya jelas sekali, seperti kata Hishammuddin, secara keseluruhan, penganjur, pembangkang dan peserta perhimpunan sudah melanggar undang-undang dan tindakan mengikut undang-undang sedia ada perlu diambil terhadap mereka.

Kita lihat, selain Anwar, pemimpin lain yang dilihat di lokasi perhimpunan adalah Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamad Azmin Ali; Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa dan Datuk Mahfuz Omar; AJK PAS Pusat, Dr Hatta Ramli dan Dr Dzulkefly Ahmad serta Naib Presiden PKR, Tian Chua.

Kelihatan juga bersama peserta perhimpunan bekas Menteri Pelancongan, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir; Pengerusi DAP, Karpal Singh; Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said, bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Dr Abdul Aziz Bari.

Sata yakin majoriti rakyat mahu pihak yang menjalankan siasatan meneliti rakaman video oleh PDRM mengenai pelbagai insiden sehingga mendatangkan kecederaan kepada anggota polis, kerosakan harta awam dan kenderaan polis

Penganjur, SUHAKAM dan Majlis Peguam yang asyik menyalahkan polis bertindak ganas, perlu buka mata melihat tindakan peserta perhimpunan melakukan provokasi terhadap polis yang bertugas mengawasi keselamatan dan ketenteraman awam.

Penganjur, SUHAKAM dan Majlis Peguam jangan hanya melihat video yang mereka rakam sahaja. Polis sendiri mempunyai rakaman dari pelbagai dan setiap sudut bagi memperjelaskan gambaran situasi sebenar ketika perhimpunan.

Taahniah diucapkan kepada semua anggota polis kerana berupaya dan mampu mengawal perhimpunan dngan sebaik-baiknya. Syabas!

No comments:

Post a Comment