My Add

Monday 30 April 2012

Permintaan perabot Malaysia meningkat di Puerto Rico

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 April, 201: Meskipun kelembapan ekonomi di Puerto Rico dari 2007 hingga 2011, jualan runcit perabotnya menyaksikan peningkatan keseluruhan sebanyak enam peratus, demikian menurut Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade).

Puerto Rico mempunyai satu daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita tertinggi dalam kalangan negara Caribbean berikutan sebahagian besar corak penggunaannya mengikut Amerika Syarikat.

Pada 2011, jumlah import perabot kayu ke Puerto Rico berjumlah US$109.41 juta.

"Pengeksport Malaysia dinasihatkan supaya mempertimbangkan wakil tempatan untuk mengelak masalah dalam isu kualiti, prosedur pengimportan dan pulangan barangan," kata Jonathan Rao, Pesuruhjaya Perdagangan Matrade Miami.

"Promosi perabot Malaysia juga boleh dijalankan secara efektif melalui Pameran Perabot Las Vegas di Amerika Syarikat yang dilawati syarikat-syarikat Puerto Rico," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pada 2011, bahagian pasaran Malaysia untuk perabot dapur meningkat dari 0.85 peratus pada 2010 kepada 3.89 peratus (US$0.44 juta), perabot bilik tidur dari 11.29 peratus kepada 12.57 peratus (US$5.63 juta) dan perabot kayu lain dari 3.32 peratus kepada 6.29 peratus (US$2.45 juta).

Matrade berkata prospek bagi pengeksport perabot Malaysia adalah amat baik memandangkan pengeluaran tempatan secara umumnya terhad dan disasarkan pada pasaran murah.

Sebaliknya, ia berkata, persepsi umum perabot Malaysia adalah sangat menggalakkan terutama untuk perabot bilik tidur kayu dan set makan, serta set hiburan dan kabinet TV. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment