My Add

Monday 30 April 2012

Penyertaan kaum Cina tak bererti sokong PKR

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 April, 2012: Peningkatan jumlah penyertaan kaum Cina pada perhimpunan Bersih 3.0 semalam tidak bererti mereka akan menyokong pembangkang terutama Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

Tokoh Wartawan Negara, Tan Sri Zainuddin Maidin berkata, penyertaan mereka itu merupakan sebahagian daripada strategi PKR untuk menunjukkan seolah-olah pembangkang memperoleh sokongan kaum Cina.

"PKR sedar bahawa sokongan kaum Cina terhadap pembangkang semakin merosot dan mereka terpaksa menampilkan penyertaan golongan itu dalam Bersih 3.0 bagi menunjukkan bangsa itu masih setia pada parti itu.

"Saya diberitahu oleh rakan-rakan wartawan dari akhbar berbahasa Cina bahawa pengundi kaum itu tidak akan menyokong calon PKR selain DAP pada pilihan raya umum akan datang," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurutnya, peralihan sokongan itu dapat dilihat sejak kebelakangan ini terutama melibatkan isu pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) apabila kaum Cina menganggap tindakan pemimpin pembangkang membantah pembayaran balik pinjaman itu sebagai memalukan.

"Bantahan pembangkang itu seolah-olah menunjukkan kaum Cina tidak mahu membayar balik semula hutang berkenaan sedangkan mereka sanggup bekerja keras dan berkorban apa sahaja demi membiayai persekolahan anak mereka," ujarnya.

Selain itu, Zainuddin memberitahu, perubahan pentadbiran MCA di bawah pimpinan Presidennya, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang lebih aktif dalam menyerang sikap perkauman DAP dan mempertahankan dasar-dasar kerajaan telah membantu menaikkan semula imej parti itu serta Barisan Nasional (BN).

Katanya, setakat ini, masih terlalu awal untuk menyatakan bahawa semua kaum Cina telah kembali menyokong BN, tetapi secara keseluruhannya perubahan sedang berlaku dan kaum itu juga lebih selesa dengan gaya kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kaum Cina melihat Najib sebagai seorang yang berwibawa dan berupaya melakukan transformasi ekonomi, politik dan sosial ke arah kestabilan dan kemakmuran negara," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment