My Add

Wednesday 30 April 2014

Hari bersejarah PMB - Sohaimi

PUTRAJAYA, SELASA, 29 April, 2014: Penjenamaan semula Pelaburan Mara Bhd. (PMB) memberi nafas baharu kepada tiga kegiatan utama PMB iaitu pelaburan portfolio dan aset, perkhidmatan kewangan Islam dan khidmat nasihat korporat.

Pengerusi PMB, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, penjenamaan semula itu merangkumi pengenalan identiti korporat baharu PMB termasuk logo empat anak syarikat iaitu PMB Investment Bhd., PMB Tijari Bhd., PMB Consulting Sdn. Bhd., dan PMB Assets Sdn. Bhd.

Menurutnya, penjenamaan semula identiti korporat PMB ada­lah merupakan strategi untuk menggalakkan aktiviti perniagaan syarikat di samping me­maksimum­kan kecekapan rangkaian pemasaran di kesemua anak syarikat.

“Hari ini adalah hari yang bersejarah buat PMB kerana kami telah melaksanakan penjenamaan semula identiti korporat selain turut melancarkan penubuhan anak syarikat baharu iaitu PMB Tijari Bhd.

“Penjenamaan semula identiti korporat dan penubuhan PMB Tijari Bhd. pada hari ini merupakan usaha berterusan PMB untuk memantapkan jenama korporat dan jenama produk sebagai antara yang terbaik di negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis perasmian penjenamaan semula identiti korporat PMB dan pelancaran PMB Tijari Bhd. di sini hari ini.

Majlis berkenaan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin yang sekaligus turut melancarkan PMB Tijari Bhd.

Yang hadir sama Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal, Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ibrahim Muhamad dan Ketua Eksekutif Kumpulan PMB, Nazim Rahman.

Pada majlis tersebut PMB yang diwakili oleh Nazim juga telah menandatangani perjanjian pemegang saham PMB Tijari Bhd. dengan Ketua Wilayah Islamic Corporation for the Development of the Private Sector (ICD), Ahmed Abdul Khalid.

Menurut Sohaimi, perjanjian yang ditandatangani itu menggariskan persetujuan di antara pemegang saham bagi pembentukan PMB Tijari Bhd., yang menumpukan kegiatan dalam perkhidmatan kewangan Islam yang mensasarkan sektor komersial.

“Dengan suntikan modal RM100 juta, PMB Tijari Bhd. akan menawarkan pembiayaan kewangan dengan menyasarkan sektor komersial. Penubuhannya adalah sebahagian agenda transformasi PMB untuk meningkatkan peranannya sebagai institusi pelaburan dan pengurusan dana serta perkhidmatan kewangan berwibawa.

“PMB Tijari Bhd. juga akan menawarkan perkhidmatan kewangan berunsur syariah sama ada di pasaran domestik dan global bagi memenuhi keperluan dan objektif kewangan pelanggan, PMB Tijari Bhd. turut menguruskan kegiatan pembiayaan kewangan PMB," katanya.

Dalam pada itu, Sohaimi turut mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang sentiasa membantu pembangunan PMB. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment