My Add

Wednesday 30 April 2014

Kepentingan IKS diambil kira dalam TPPA

KUALA LUMPUR, SELASA, 29 April, 2014: Dewan Negara hari ini dimaklumkan bahawa penyertaan Malaysia dalam rundi­ngan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) turut mengambil kira kepentingan industri kecil dan sederhana (IKS).

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ir. Hamim Samuri berkata, kepentingan itu bukan sahaja daripada aspek seperti akses pasaran tetapi meliputi jalinan kerjasama dan pembinaan kapasiti.

“Secara amnya, TPPA tidak me­ngenakan peruntukan atau obligasi yang sukar untuk IKS tempatan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Senator Datuk Abdul Rahman Bakar yang meminta kementerian itu menyatakan kepen­tingan kepada IKS jika termeterainya TPPA dengan 12 buah negara terlibat sedangkan Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) dan Perjanjian Perdagangan Dunia (WTO) belum dilaksanakan sepenuhnya.

Menurut Hamim, kerajaan sedar wujud kebimbangan mengenai kedudukan IKS yang bakal menghadapi persaingan semakin sengit daripada syarikat antarabangsa.

Katanya, semua kebimbangan itu telah ditangani dan sebagai contoh, kerajaan telah mengetengahkan cadangan yang membolehkan IKS diintegrasikan ke dalam rangkaian bekalan dan nilai serantau.

“Selain itu, kerajaan memastikan usaha-usaha transisi diwujudkan bagi membolehkan IKS menyesuaikan diri dengan persaingan yang semakin meningkat," kata beliau.

Tambahnya, kerajaan akan memastikan syarikat besar tidak menyalahgunakan kedudukan dengan mengamalkan sikap monopoli yang akan memberi kesan kepada IKS.

Sebagai tambahan, ujar beliau, pengecualian juga dilakukan bagi bidang perolehan kerajaan dengan sejumlah projek akan dikhususkan dan dibuka untuk IKS negara ini sahaja.

Jelas beliau, rundingan TPPA juga tidak mengabaikan komitmen Malaysia di bawah WTO dan serantau. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment