My Add

Wednesday 30 April 2014

Kerajaan negeri sedia tarik semula catuan air

KUALA LUMPUR, RABU, 30 April, 2014: Kerajaan Negeri Selangor bersedia menarik semula pelan catuan air berjadual berkuat kuasa 1 Mei ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Datuk Teo Yen Hua berkata, pengumuman penarikan semula catuan itu dibuat kerajaan negeri hari ini.

"Walaupun paras empangan Sungai Selangor masih belum mencapai 50 peratus namun berdasarkan pelan kontingensi disediakan dan terdapatnya lebihan air mentah di sungai berkenaan berikutan hujan pada beberapa hari ini, kerajaan negeri bersedia menarik pelan pengagihan air berjadual peringkat 1,2,3 dan 4," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Menurutnya, kata sepakat itu dicapai dalam mesyuarat yang dipengerusikan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bersama Setiausaha Kanan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dan Pengarah Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Md. Khairi Selama pada 28 April lalu.

Yang turut terlibat pada mesyuarat tersebut adalah Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn. Bhd. (Splash), Konsortium Abass Sdn. Bhd. dan Puncak Niaga Holdings Berhad. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment