My Add

Wednesday 30 April 2014

Pendengaran alasan langgar perintah tuntutan RM4.4 juta, 19 Jun ini

 Kiri Rosman Ridzwan, Hayati Mohammad

KUALA LUMPUR, SELASA, 29 April, 2014: Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini menetapkan 19 Jun ini untuk mendengar alasan tunjuk sebab oleh tokoh korporat, Datuk Rosman Ridzwan berhubung permohonan bekas isterinya yang mendakwa beliau gagal membayar tuntutan nafkah RM4.404 juta.

Hakim Syarie, Muhamad Abdul Karim Wahab turut memerintahkan pihak-pihak yang terlibat agar memfailkan afidavit sekiranya ada sebarang isu baharu yang berbangkit sebelum tarikh pendengaran tersebut.

“Isu baharu yang dibangkitkan perlu disentuh oleh pihak-pihak di sesi soal balas pada tarikh yang ditetapkan," ujar hakim tersebut yang turut membatalkan waran tangkap terhadap Rosman kerana gagal hadir pada beberapa prosiding kes itu sebelum ini.

Terdahulu, peguam syarie, Siti Nor Aira Mat Johar yang mewakili plaintif, Hayati Mohammad, 55, membantah permohonan Rosman, 57, memfailkan afi­davit terbaharu atas alasan terdapat perkara berbangkit kerana ia hanya akan menyebabkan kes itu terus berlanjutan tanpa penyelesai­an.

“Responden telah diberi peluang yang mencukupi sebelum ini untuk membuat pembelaan. Saya percaya ini hanya helah daripada mematuhi perintah mahkamah untuk membayar nafkah," katanya.

Peguam syarie, Yusmawati Ab. Ilah yang mewakili Rosman sebelum itu memberitahu, anak guamnya tidak bersedia untuk memberikan alasan tunjuk sebab pada prosiding hari ini kerana masih belum meneliti jawapan balas Hayati terhadap pembelaannya kerana baru menerimanya Jumaat lalu.

Yusmawati turut memaklumkan terdapat isu baharu yang timbul namun tidak dapat memberitahunya secara terbuka di mahkamah hari ini.

Hayati memfailkan permohonan tunjuk sebab terhadap bekas suaminya itu pada 9 Disember 2013 selepas pengarah syarikat telekomunikasi itu gagal mematuhi perintah mahkamah berhubung pembayaran nafkah selepas pasangan itu bercerai secara taklik pada 1 Mac 2007.

Pada 22 Mac 2013, mahkamah mengeluarkan perintah supaya Rosman membayar sejumlah RM4.404 juta kepada Hayati me­rangkumi bayaran mutaah (RM2.82 juta), nafkah tertunggak (RM1.52 juta), edah (RM30,000) dan hutang membaiki rumah berjumlah RM28,393.

Pasangan berkenaan berkahwin pada 27 Disember 1980 dan dikurniakan lima anak.

Rosman juga pernah berkahwin dengan dramatis Noniswara atau nama sebenarnya Monis Wara Baharuddin, 45, pada 31 Julai 2009 dan mereka bercerai secara taklik pada 18 Julai 2013.

Pada 28 September 2009, Rosman didenda sebanyak RM700 oleh Mahkamah Majistret di sini selepas beliau mengaku bersalah memukul bekas isterinya, Azura Ibrahim pada 2005. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment