My Add

Wednesday 30 April 2014

Penjenamaan semula PMB galakkan aktiviti perniagaan

PUTRAJAYA, SELASA, 29 April, 2014: Penjenamaan semula identiti korporat Pelaburan Mara Bhd. (PMB) merupakan strategi untuk menggalakkan aktiviti perniagaan syarikat di samping memaksimumkan kecekapan rangkaian pemasaran.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, penjenamaan semula identiti pada hari ini merupakan usaha berterusan PMB untuk memantapkan jenama korporat dan jenama produk sebagai antara yang terbaik di negara ini.

Pada masa sama, kata beliau, penjenamaan semula identiti itu juga merupakan salah satu daripada usaha transformasi yang dilakukan kementerian agar PMB terus progresif dan dikenali.

“Selain daripada menjenamakan semula identiti korporat PMB secara keseluruhan, kita juga turut memperkenalkan identiti serta logo korporat untuk subsidiari milik penuh PMB yang lain iaitu PMB Investment Bhd., PMB Tijari Bhd., PMB Consulting Sdn. Bhd., dan PMB Assets Sdn. Bhd.

“Perancangan PMB untuk melebarkan kegiatan perniagaannya dalam pelaburan dan pengurusan dana adalah satu langkah positif kerana akan menambah lagi jumlah syarikat milikan kerajaan yang mencapai kejayaan kukuh di peringkat nasional dan antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penjenamaan semula identiti korporat PMB dan pelancaran PMB Tijari Berhad di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Majlis berkenaan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sekali gus turut melancarkan PMB Tijari Bhd.

Yang hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ibrahim Muhamad, Pengerusi PMB, Datuk Sohaimi Shahadan dan Ketua Eksekutif Kumpulan PMB, Nazim Rahman.

Menurut Mohd. Shafie, PMB yang bakal berusia 47 tahun pada Jun ini telah merangka pelbagai agenda untuk mencapai sasaran optimum dalam tiga kegiatan utama iaitu pelaburan dalam pelbagai kelas aset, perkhidmatan kewangan dan juga pengurusan dana.

“Pada hari bersejarah ini, kita juga akan melihat penampilan logo baharu yang lebih segar bagi memaparkan bahawa PMB dan anak-anak syarikatnya terus mengorak langkah secara strategik untuk mempelbagaikan jaluran perniagaan ke tahap yang lebih tinggi.

“Daripada sebuah syarikat yang hanya melibatkan diri dalam pengurusan saham dan pengurusan dana, PMB kini menyusun strategi melebarkan sayap untuk menjadi konglomerat kewangan dan pelaburan berjaya di peringkat tempatan dan serantau," katanya.

Selain itu katanya, antara kejayaan terdahulu yang telah dicapai oleh PMB adalah melalui PMB Shariah Aggressive Fund yang memenangi anugerah di Edge Lipper Malaysia Fund 2014 bagi kategori dana ekuiti patuh syariah terbaik di Malaysia untuk tempoh tiga tahun.

“Bagi tempoh tiga tahun berakhir 31 Disember 2013, PMB Shariah Aggressive Fund mencatat jumlah pulangan sebanyak 62.7 peratus, dana ini mencatat pulangan 98 peratus untuk tempoh lima tahun yang berakhir pada tarikh yang sama.

“Sebuah lagi dana yang cemerlang ialah PMB Shariah Growth Fund yang mencatat jumlah pulangan sebanyak 53 peratus bagi tempoh tiga tahun dan 128.1 peratus bagi tempoh lima tahun berakhir pada tarikh yang sama," katanya.

Selain kejayaan itu katanya, PMB sendiri telah menjana pulangan atas ekuiti sehingga 13.5 peratus lebih daripada pulangan yang dijana oleh syarikat pelaburan kerajaan yang lain.

“Ini membuktikan kemampuan PMB yang berpengalaman lebih daripada empat dekad dalam pengurusan saham amanah dan pelaburan berupaya memberi pulangan yang lumayan kepada pelaburnya.

“Bagi pihak kementerian, kami bangga dengan pencapaian yang telah ditunjukkan oleh PMB dan akan menyokong usaha mereka dalam menyusun strategi bagi mengukuhkan kedudukan sebagai konglomerat yang disegani," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment