My Add

Tuesday 29 November 2011

Rakyat Mesir keluar mengundi hari ini

WANITA Mesir beratur di luar pusat pengundian untuk mengundi, hari ini. Rakyat Mesir hari ini keluar beramai-ramai untuk mengundi bagi memilih pemerintahan demokrasi, iaitu kali pertama sejak berakhirnya era pemerintahan Hosni Mubarak. - Foto AFP

KAHERAH, SELASA, 29 Noember, 2011: Rakyat Mesir hari ini keluar beramai-ramai untuk mengundi bagi memilih pemerintahan demokrasi, iaitu kali pertama sejak berakhirnya era pemerintahan Hosni Mubarak.

Selepas 10 bulan berada dalam peralihan kuasa dan berakhirnya 30 tahun pemerintahan autokrasi oleh Hosni Mubarak yang disingkirkan selepas protes jalanan, lebih 40 juta pemilih akan menentukan anggota Parlimen yang baru hari ini.
“Kami tidak pernah mengundi sebelum ini. Suara kali langsung tidak dilayan," kata Mona Abdel Moneim, salah seorang daripada pengundi wanita yang mengundi buat kali pertama di Daerah Shubra, di ibu negara itu.

Pengundian untuk memilih Ahli Parlimen akan ditentukan menerusi tiga peringkat bermula di bandar raya utama iaitu Kaherah, Alexandria dan beberapa kawasan lagi dengan parti sederhana Islam, Muslim Brotherhood dijangka akan menang.

Peringkat pemilihan yang dijangka lebih sulit ialah pemilihan pada perhimpunan penuh Parlimen yang dijangka berlangsung sehingga hujung Mac depan.

Sejak dua minggu lalu tercetus demonstrasi besar-besaran apabila penunjuk perasaan meminta kerajaan sementara yang dipimpin tentera agar berundur.

Tunjuk perasaan itu menyebabkan 42 terbunuh manakala lebih 3,000 lagi cedera.
Sementara itu, proses pengundian dilaporkan berjalan dengan aman dan lancar dengan pusat pengundian ditutup sehingga jam 9 malam waktu tempatan sebelum proses pengiraan bermula.

Serangan berani mati di penjara Iraq, 15 maut

Sementara itu AFP melaporkan dari Baghdad, sekurang-kurangnya 15 orang terbunuh, termasuk anggota polis dan pekerja penjara, dalam satu serangan berani mati di sebuah penjara Iraq di utara Baghdad, semalam.

Penyerang berani mati meletupkan sebuah kereta yang dipenuhi bahan letupan kira-kira pukul 8 pagi (11 pagi waktu Malaysia) dan disasarkan di pintu utama penjara Hout di Taji, kira-kira 25 kilometer di utara Baghdad.

Menurut pegawai, kira-kira 15 orang turut dilaporkan cedera dalam serangan itu yang berlaku ketika ramai ahli keluarga datang melawat banduan. 

No comments:

Post a Comment